آیت الله حائری شیرازی
خانه / پیام ها / پیام آیت الله حائری شیرازی: آمده ام خودم را خرج تحقیق در علوم انسانی اسلامی نمایم

پیام آیت الله حائری شیرازی: آمده ام خودم را خرج تحقیق در علوم انسانی اسلامی نمایم

اینک که بعد از سی سال هجرت از قم، به قم بر می گردم در فرصت بسیار کوتاهی که هست برنامه های لازم و ضروری جهت تقویت جنبش نرم افزاری و تولید علوم انسانی اسلامی پیش رو دارم. دانشگاه های ما در حوزه علوم انسانی تا وابسته به غرب هستند ، ایستگاه تقوینی فرستنده های فرهنگی غرب در شرق خواهند شد. چرا که متاسفانه دانشگاه ها مترجم هستند نه مولد.
مترجم درباره محتوای متن مدافع صحت متن نیست او تنها مسئول صحت ترجمه است. طرف بحث در صحت مطالب، تولید کننده علم است نه مترجم. مترجم باید پایبند به صحت ترجمه خود باشد و همان علم را بداند و خارج از آن خرافه و ضد علم و چنین هم است. حوزه بزرگ ترین رسالت خود را که حفظ میراث فرهنگی اهل بیت علیه السلام و جلوگیری از تحریف و تضییع آن بوده در این قرون متمادی به خوبی از عهده آمده است. در روش برداشت بدون اجتهاد در مقابل نص و تفسیر به رای، حوزه خوب عمل کرده است. علوم حوزوی بایستی تولید کننده علوم انسانی شود؛ این علوم انسانی اگر در دانشگاه مصروف شود خروجی آن کارشناسان اسلامی در حوزه اقتصاد و مدیریت خواهد بود. علوم انسانی غرب ناکارآمدی خود را نشان داده است و بشریت به دنبال علوم انسانی کارآمد است.
مسئله حزب الله و حماس جریان عاشورایی است که در آن اهل بیت پیروز شدند. بعد از عاشورا مطالبات مردم عالم اسلام ، اهل بیت شد و چون جنگ عاشورا محصول جنگ  مدیریت غرب و مدیریت اسلام اهل بیت است پس مطالبه اهل بیت، از عاشوا شروع شد.
جنگ حزب الله و حماس محصول تنازع دو مکتب بود؛ محبوبیت مکتب اهل بیت از عاشورا شروع شد. جنگ حزب الله و حماس محصول جنگ مدیریت عرب و مدیریت اسلام اهل بیت است . پس مطالبه عالم از حوزه، علوم انسانی است. جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه، نمودار پیروزی علوم انسانی اسلام اهل بیت بر علوم انسانی غرب است. اسرائیل تمام علوم انسانی غرب را به بهترین وجه مصرف می کند.  همان گونه که علوم تجربی غرب را به کار می گیرد.
همان گونه که بعد از عاشورا مراجعه به اهل بیت برای ریشه های پیدایش شهدای کربلا و تربیت آن ها مردم را به سمت اهل بیت کشاند. پیروزی حزب الله و حماس، دانشگاه ها را به سمت مبانی علمی این پیروزی ها که حوزه است می کشاند. مطالبات اهل عالم از حوزه ها در آینده علوم انسانی اسلام است.
الان دانشگاه های ما اشتهای واسعی برای جذب این علوم دارند. این اساتید معارف موجود در دانشگاه ها  از علوم انسانی اسلام مطالب بسیار اندکی در دست دارند. دانشگاهیان می گویند علم اقتصاد اسلام را شما به ما بدهید تا ما علم اقتصاد غرب را تدریس نکنیم. در متن علوم انسانی دانشگاه ها فرهنگ غرب خفته است. خودشان تصدیق می کنند که آنتن تقویتی صدور فرهنگ غرب به شرق هستند اما می گویند که ما در مسئله شناخت مشکل داریم شما معرفت را برای ما تعرف کنید که حجیت و اعتبار آن از کجاست؟ ما را قانع کنید و گرنه ناچاریم همان شناخت دیالکتیک را تدریس کنیم ؛ زیربنا روابط تولید و شعور انسانی روبنا.
از امام سجاد علیه السلام تا امام صادق علیه السلام آنچه عرضه می شود پاسخ مطالبات بعد از عاشوراست. بعد از  پیروزی حزب الله و حماس مطالبات و مراجعات به حوزه برای روش تربیت و روش مدیریت، حتا مدیریت اقتصاد اسلام، شدید و شدیدتر می شود. چه پاسخی به آن ها و چه نسخه ای برا ی آن ها پیچیده ایم؟
آمده ام در ین فرصت کوتاهی که دارم خودم را خرج تحقیق و تنقیح علوم انسانی اسلامی نمایم و خصوصا به حوزه اقتصاد و مدیریت و تربیت بپردازم. انشا الله تنها نخواهم بود و بتوانم گوشه ای از دغدغه های اساسی مقام معظم رهبری را برطرف نمایم.