آیت الله حائری شیرازی
خانه / آثار / اسلایدر / پیام ها / پیام آیت الله حائری شیرازی در خصوص وقایع اخیر شیراز: آنها که مسئله می دانند چرا به عدم تمکین خود نسبت به نظام افتخار می کنند؟
پیام آیت الله حائری شیرازی در خصوص وقایع اخیر شیراز: آنها که مسئله می دانند چرا به عدم تمکین خود نسبت به نظام افتخار می کنند؟

پیام آیت الله حائری شیرازی در خصوص وقایع اخیر شیراز: آنها که مسئله می دانند چرا به عدم تمکین خود نسبت به نظام افتخار می کنند؟

بسم الله الرحمن الرحیم
آنچه در شیراز اتفاق افتاده نتیجه تدبیر غلط و نسنجیده بودن تحلیل هاست.
قبلاً سخنرانی شیراز آمد و حرف هایی در تعریض به تقلید و ولایت در دانشگاه زده بود و بسلامت برگشته بود. از تریبون مجلس گفته شد مردم رعایت عمامه و احترام روحانیت را کردند و گرنه ایشان بسلامت بر نمی گشت. این جمله همان تدبیر غلط و تحلیل نسنجیده است.
اگر گفته شود کشور ما قانون دارد [و] هر کس در حوزه قانون صحبت کند، امنیت دارد وقتی از حوزه قانون خارج شود قانون بازدارنده او را محدود می کند و هیچ اتفاقی نمی افتد.
تریبون مجلس جای حواله دادن سخنرانی به مردم نیست. این دفعه مردم مشکل برخورد با روحانیت و عمامه نداشتند، شد آنچه شد.
آنها که در شیراز آن کردند که کردند اراذل و اوباش نبود[ند]، جوان نماز خوان ولایتی جان بر کف برای اسلام بودند. گمان می کردند با اینکار راه رخنه را بر دشمنان اسلام می بندند. گمان می کردند وقتی سخنرانی می آید و حرفهایی می زند و بسلامت بر میگردد و معنایش این است که دیواری از دیوار شیرازی ها کوتاه تر نیست. می خواهد بگوید اشتباه کردید؛ دیوار شیراز هم بلند است.
وقتی کماندوها به مدرسه فیضیه ریختند و با شعار جاوید شاه حجره را غارت کردند و طلاب را از طبقه بالا پرتاب کردند و با پنجه بوکس به سر و صورت آنها نواختند و فاضل برجسته استان کهکیلویه را در صورت خون آلود خود عکس گرفت و به محل خود فرستاد، صدها سرباز دولتی بوسیله مردم تار و مار شد.
چون امام فریاد کرد شاه دوستی یعنی غارتگری، امام مردم را برد و اجانب نتوانستند مردم را بدور شاه گرد آورند و دیدیم عاقبت چه شد.
اجانب دوست دارند این اتحادی که مردم با رهبر دارند شکسته شود. یکی بگوید رهبر این را گفت و من قانع نشوم. وقتی این کلیت شکسته شود اجانب پیروز میدان خواهند شد. مردم صدها هزار شهید دادند. با شعار جنگ جنگ تا پیروزی، بلافاصله یک روز امام گفت صلح می کنم و این صلح من تاکتیکی نیست. مردم تردید نکردند و به نفع امام در غدیر راهپیمایی کردند. مردم ما تربیت شده هزار سال انتظارند.
مردم عاشق چشم و ابروی بزرگان دینی نیستند. مردم امام غائبشان را در عالِم وارسته خود می بینند و برای حفظ ارتباط خود سر و جان می دهند.
درست است علماء معصوم نیستند امام هم معصوم نبود. اما حجت بود. فرق است بین عصمت و حجیت. وقتی گفته می شود من قانع نشدم نفی عصمت نیست نفی حجیت است.
امام فرمود وقتی مردم به خبرگان رأی دهند و خبرگان مجتهد عادلی را انتخاب کنند او ولی منتخب مردم است و حکمش نافذ است.
من قانع نشدم، نفی نافذ الحکم بودن است نه نفی عصمت. نافذ الحکم بودن پرچم ماست، سرود ملی ماست. هرکس پرچم نافذ الحکم بودن را سست کند پرچم جایگزین بدون هیچ تردید پرچم استکبار است.
اشعث ابن غیث برای رسیدن خدمت حضرت علی (علیه السلام) از قنبر اجازه گرفت قنبر به دستور حضرت آن زمان راهش نداد. اشعث مشت به بینی قنبر کوبید و خون جاری شد. قنبر خدمت حضرت علی (علیه السلام) با صورت خون آلود رسید. حضرت چه کند با رئیس بزرگترین قبیله؟! تنها این جمله را به اشعث گفت: لو رأیت غلام ثقیفی اذن لا قشعرت شعراتک، اگر آن پسر ثقیفی را ببینی موهایت به اندامت به لزره در می آید.
آنها که برای امیر المؤمنین ناز می کردند در مقابل حجاج ابن یوسف تسلیم صد در صد بودند. ابراز قانع نشدن غیر از قانع نشدن است. قانع نشدن اختیاری نیست، اما ابراز آن، انتخاب و اختیارِ حجیت خود بر حجیت نظام و نافذ الحکم بودن خود بر نافذ الحکم بودنِ نظام است.
ما هزار سال صبر کرده ایم تا اسلام امامت را در جهان جا بیاندازیم. این حجیت زمامدار جانشین امامت است. این حجیت، شیشه عمر مردم ماست. مردم تحمل نمی کنند کسی به شیشه عمرشان سنگ بزند. وقتی امام گفت جنگ، مردم تردید نکردند و وقتی امام گفت صلح، مردم تردید نکردند چون می خواستند آخر شب غیبت سپیده ظهور را ببینند.
نه آن سخن و نه آن عمل هیچکدام به نفع نظام نیست. اگر مردم مسئله نمی دانند باید مسئله دان شوند. اما آنها که مسئله می دانند چرا به عدم تمکین خود نسبت به نظام افتخار می کنند؟ در جلسه خصوصی در محضر رهبر، جای گفتگو هست ولی بعد از تصمیم، جای تمکین و تبعیت است.
مگر میرزای شیرازی وقتی تحریم تنباکو کرد اگر عالم برجسته ای می گفت من به حکم میرزا قانع نشدم چه اتفاق می افتاد؟ حکم شکسته می شد و استعمار سلطه اش بیستر می شد.
آنچه در شیراز اتفاق افتاد جای دو درس است. گویندگان مراقب باشند و مردم نسبت به شیشه عمرشان حساس هستند، بیشتر حساس باشند. اما این ارزش بزرگ را با روش حکیمانه توأم کنند، اگر با زدن و داد و بیداد کاری ساخته می شد نظام سابق ساقط نشده بود. چیزی که ما یفسده اکثر مما یصلحه باشد، عمل جاهلان است. والسلام.

۱۰ دیدگاه برای “پیام آیت الله حائری شیرازی در خصوص وقایع اخیر شیراز: آنها که مسئله می دانند چرا به عدم تمکین خود نسبت به نظام افتخار می کنند؟”

  1. علی الحسینی

    سلام. بارک الله به حضرت آیت الله که مثل همیشه سخنی دلنشین گفته اند. انشاءالله همگی به گوش جان بنیوشیم تا پرچم این انقلاب و حکومت اسلامی از سوی رهبر عزیزمان به دست مبارک آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف سپرده شود. شایسته است که همگی علی الخصوص گوینده مد نظر متن نامه را بارها خوانده و به آن عمل نمایند. باری تعالی در قرآن مجید می فرماید: إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ یُؤْمِنُونَ. انشاءالله که هیچ یک از مردم این کشور شیعه علوی مصداق این آیه شریفه نباشیم. انشاءالله.

  2. ذاکر

    انصافا بسیار عمیق وحق مطلب ادا شده است ان شاءالله خداوند این وجود با برکت را برای نظام ورهبری معظم حفظ فرماید.

  3. سید رضا

    سلام. نقد کردن یعنی همین یعنی جدا کردن سره از ناسره. به گفته ی حضرت آیت الله حائری شیرازی آن عده ای که به مطهری هجوم بردن اراذل و اوباش نبودند ولی کارشان هم درست نبود و به خاطر این که کسی مثل مطهری که هیچ بویی از پدر شهید بزرگوارشان نبردند به شیشه ی عمر این مردم مدتی است که سنگ پرانی می کند احساساتی شده و دست به همچین کار اشتباهی زدند. اگر آقای مطهری به فرمودهای رهبری تمکین می کردند مردم این طور به او جری نمی شدند و احساساتی دست به همچین اشتباهی نمی زدند. احسنت بر این نقد منصفانه.

    • احمد

      اتفاقا آقای مطهری دقیقا راه پدرشان را دنبال میکنند و اگر پدر مرحومشان هم زنده بودند چه بسا همین کار را میکردند و این ارذل هم همین برخورد را با ایشان داشتند

      • سید رضا

        احمد جان شهید مطهری کجا پسرشان کجا!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        امام خمینی هر موقع میخواستتند افراد و جریانات مختلف را با ایدولوژی انقلاب آشنا کنند آنها را به شهید مطهری ارجاع می داد. شهید مطهری اشداء علی الکفار و رحماء بینهم بودند و موقع شهادتشان امام راحل فرمودند شهید مطهری یک ملت بود.
        ولی این علی آقا مطهری با اضهارات ایدئولوژیشان اشداء علی بینهم و رحماء کفار بیشتر به نظر می آیند. پدرشان با کلام و علمشان حامی ولی فقیه ولی این علی آقای مطهری نمی گویم ضد ولایت فیه، ولی مسئله ساز برای ولایت فقیه هستند. پس این قیاس شما مع الفارق است.
        بله احمد آقا. هر شیشه گلرنگ عقیق یمنی نیست هر مرد شتر دار اویس قرنی نیست

        • احمد

          سید جان ؛ تا آنجا که من از حرفهای آقای علی مطهری برداشت کرده ام هدف ایشان دفاع از حیثیت نظام اسلامی است. و نظر ایشان این است که حصر طولانی مدت کسی که هنوز محاکمه نشده و در عین حال آزاد گذاشتن کسی که حداقل به همان اندازه متهم است ، کار درستی نیست و آبروی نظام اسلامی را خدشه دار می کند. کجای این حرف برای ولایت مسئله ساز است؟؟؟

          • سید رضا

            احمد جان وقتی رهبر انقلاب صریحاً میفرمایند کار عوامل فتنه نابخشودنی است. و از نظر ملت هم مشخص شد که آقایان در در سال ۸۸ آن جرائم مشهود را انجام دادند و در ۹ دی پاسخ محکم ملت را شنیدند این خودش یک دادگاه و حکم در عرف به حساب می یاد. تازه اون آقایون باید شکر گذار نظام هم باشند که تا حالا زنده ماندند.
            اگر مطهری التزام به ولایت فقیه دارد نباید برای مجرمین دلسوزی داشته باشد.

  4. ف-لاهوتي

    خیلی سنگین و دو پهلو نوشته شده. هر چند مطلب پیام خودش را دارد و جای بحث است. مردم را جاهل نپندارید. وضعیت خبررسانی مثل بیست سال گذشته نیست. مردم همه رخدادها را رصد می کنند و به اندازه شعورشتن تحلیل می کنند. لطفا به شعور مردم احترام بگذارید. می دانم مطلب را نمی گذارید.

  5. رشیدی

    با سلام و احترام خیر ببینید انشالله عمار رهبری عاششششقتونیم / انشالله شهید در راه امام زمان عج شید / ملتمس دعا

  6. جابر

    خدا حفظتون کنه ابروی با شکستن سکوت آبرو ی علما رو حفظ کردید
    احسنت احسنت