آیت الله حائری شیرازی
خانه / پیام ها / پیام به همایش شوراهای امر به معروف و نهی از منکر ادارات استان فارس

پیام به همایش شوراهای امر به معروف و نهی از منکر ادارات استان فارس

بسم ا… الرحمن الرحیم

برادران ؛ خواهران ، فرزندان اسلام ؛ احیاء کنندگان امر به معروف و نهی از منکر
سلام علیکم
عذرم را بپذیرید که به جای حضور به پیامی و سلامی در خدمتتان هستم . از یک مثال بحث را شروع می کنم .
کارخانه ساعت را ملاحظه کرده اید . سایر کارخانه ها هم مثل داخله ساعت ، چرخ ها و چرخ دنده ها دارند همه در هم قفل شده اند . یکی که حرکت می کند همه دستگاه با آن همراه می شوند .
جامعه هم مثل کارخانه ساعت است همه بصورت زنجیره ای به هم مربوطند. مسائل اقتصادی  سیاسی ، فرهنگی ، اخلاقی ، مسائل عقلی و شرعی و عرفی ، مسائل فردی و اجتماعی .
شما خواهید گفت این بحث چه ارتباطی با احیاء امر به معروف و نهی از منکر دارد برای جواب شما از شما سؤال میکنم : دنده چیست ؟ خلاص چیست؟
تعطیل امر به معروف مثل خلاص است . احیاء امر به معروف مثل اینکه ماشین در دنده است وقتی می خواهید ساعت را تنظیم کنید دسته کوک ساعت را از ساعت قدری خلاص میکنید . موتور کار میکند اما عقربه حرکت نمی کند ؛حال دسته ساعت در دنده تنظیم است با حرکت آن ساعت و دقیقه را تنظیم می کنید و بعد دسته را به حالت اول بر می گردانید عقربه ساعت حرکت می کند .
حال هر چه دسته را بچرخانید عقربه ها تابع حرکت شما  تابع حرکت موتور است . عقربه ها تابع شماست یا تابع موتور است ؟ در وقت تنظیم از موتور خلاص دنده ها قفل شده است در وقت کار کردن از عقربه ها آزاد و به چرخ دنده های موتور متصل شده است .
نماز یاد خداست . انسان را به مشیّت خدا امر و نهی خدا هم دنده می کند. نماز امر به معروف و نهی از منکر خدائی را به حرکات نیات و تصمیمات انسان قفل میکند .

« ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر »

آنها که نمازشان امر به معروف و نهی از منکرشان نمیکند دنده نماز با دندانه های نیات و افکارشان گیر نکرده است .
یک مومنی باید آنها را بیدار کند نمازشان را اصلاح کند و آنها را به نمازشان بسپارد تا نماز آنها را با امر و نهی خدائی ساز درون مرتبط کند . وقتی نماز اصلاح شد نماز همه چیز را اصلاح میکند . همه چرخ دنده ها را به حرکت در میآورد .

« الصلوه عمود الدین ان قبلت قبل ما سواها و ان ردت رد ما سواها » حتی امر به معروف و نهی از منکر ریشه اش در نماز است . نماز می گوید امر به معروف کن و نهی از منکر کن . در نظام جمهوری اسلامی همه وزرا و وکلا و قضات به دستگاه رهبری قفل شده اند و با آن کار می کنند رهبر با نمازش به امر و نهی الهی مرتبط می شود و همه دستگاه نظام به همان نماز تنظیم می شود .
نماز همه را در زمان امام راحل دیده بودم نماز رهبر معظم ممتاز بود هم توجه بود و هم تکلف نبود . توجه بدون تلکف یعنی انس با خدایتعالی . نماز که میخواند انس برقرار می شد .
نماز نه تنها اگر با توجه و بی تکلف شد انس با خدا می آورد انس با انسانهای خدائی می آورد . انسانها را الهی می کند و آنان را با خدا مأنوس می کند؛ کار یک انسان الهی همین است .

وقتی انسانها با خدا مأنوس شدند با هم مأنوس می شوند . چند ظرف که با یک ظرف مرتبط باشند خود به خود قانون پاسکال بر آن حاکم می شود . آب در تمام ظرف در یک سطح می ایستد . پاسکال کاشف این قانون است ؛ قانون ظروف مرتبطه .

این انسانهای مأنوس شده با یکدیگر هم دنده می شوند یعنی دنده امر به معروف و نهی از منکر در بین آنها از حالت خلاصی به حالت فعال در می آید .
ای احیاء کنندگان امر به معروف و نهی از منکر انس با خدا را افزایش دهید . چرخ دنده های انسانها در هم درگیر می شوند .

وقتی انس با خدا ضعیف است انسان می ترسد در دیگران نفوذ کند می ترسد عکس العمل دیگران برایش مشکل آفرین باشد . این ضعف از دنده خدائی به دنده خود خیال خود و وسوسه خود گرفتار شده است؛ نمازش جان دار و نوآور و شکوفا کننده نیست . کسی که گناه جزء زندگی او شده بین نماز و گناه درگیری پیش می آید یکی از این دو باید بماند و دیگری را حذف کند . از این رو ریشه کن کردن بعضی از گناهان در بعضی از طبقات و اقشار جامعه شرط جان دار شدن نماز است . هر قشری در خطر گناه خاصی است و هر سنی قلمرو گناه ویژه ای ؛ احیاء کنندگان امر به معروف و نهی از منکر باید مردم شناس باشند . شیطان شناس باشند ، بدانند شیطان هر گروهی سیاست مناسب آن گروه دارد .

اما همه این کارها باید با محبت و با انس با انسانها به نتیجه برسد . نگوئید فلان اهل قمار است فلان اهل شراب است فلان اهل زنا و فلان اهل چاقو کشی و شرارت است؛ بگوئید فرزند اسلام است شیطان او را ربوده است ، باید فرزند مان را پس بگیریم شما وقتی نمازتان جان دار می شود فرزندان اسلام را  فرزندان خودتان  می دانید. شما برای فرزند خودتان آرام نمی گیرید تا او را پس نگیرید .

آنها که نمازشان خیلی جان دار شده است نه تنها فرزندان اسلام که فرزندان انسان را هم فرزندان خود می دانند و برای نجات آنها بی قرارند .
راست میگوید رئیس جمهور که امام زمان فعال است و اگر ما تنبل نباشیم او با کمک های  خود زمینه توفیق ما را فراهم می کند و همه راهها به او ختم می شود . این مطلب تائید همان است که در اول صحبت گفتم که همه راهها به نماز مقام معظم رهبری بر میگردد . و این ارتباط با امام زمان است که نماز رهبر را چنین جان دار و فعال کرده است .

والسلام علیکم و رحمه ا… و برکاته
محی الدین حائری
۲۳/۲/۸۷