آیت الله حائری شیرازی
خانه / پیام ها / پیام به جشن نیمه شعبان در استهبان

پیام به جشن نیمه شعبان در استهبان

بسم الله الرحمن الرحیم

مردم خوب نجف کوچک

مردم خوب نجف کوچک ، مردم معروف به نماز در مساجد در اول وقت ، مردم با اراده و همت بلند ، مردمی که از تهدیدهای خشکسالی فرصت خودکفائی و خود اتکائی بوجود آوردند .
نمونه صرفه جوئی و قناعت ، نمونه اقتصاد و مدیریت خوب امکانات الهی . آب چشمه و قنات را که دیگران با آن یک زراعت میکنند و بقیه اوقات رها میسازند شما یک روز هم رها نمی کنید . گندم و زعفران را از یک آب در دو زمان برداشت می کنید . کار انجیرتان که نگفتنی است هر وقت آب خیزداری شما را دیدم از یک طرف در خود احساس حقارت کردم که اگر اینها تربیت شده علی هستند من چه کردم ؟ و از طرف دیگر احساس غرور که ملت من با نزولات جوی مناطق محصولات خود را به اقصی نقاط جهان می فرستند . بگذارم و بگذرم ؛ از روح شعر و شاعری و از نور عرفان و سلوک راه الهی بلند آوازه اید و باید باشید زیرا آن قناعت در مصرف و آن حرص در تولید نتیجه اش نان حلالی است که توفیق انسان را در ثمر بخش کردن زندگی بالا میبرد . خوش حال و مسرور میشدم اگر گرفتاری ها اجازه حضور در محضرتان میداد اما مقدورم نشد ، حال به سلامی و پیامی عذرم را پذیرا باشید .
نیمه شعبان و سالروز ولادت آخرین ماه الهی است که « ان عده الشهور اثنا عشر شهراً فی کتاب الله یوم خلق السموات و الارض » .
به گفته مرحوم فیلسوف اسلامی حاج میرزا هادی سبزواری :

و آله المناطق البروج من       شمس الحقیقه بها الحق وُرن

با جوشش آخرین چشمه زلال معرفت که در قرآن آمده است :
« و اذا استسقی موسی لقومه فقلنا اضرب لعصاک الحجر فانجست منه اثنتا عشره عیناً قد علم کل اناس بمشربهم »
آری « قد علم کل اناس بمشربهم » هر امامی وضعیت تاریخی و جغرافیائی زمانی و مکانی خود را داشت تا هر کس در مکان و زمان خود به مشرب امامش در آن زمان و مکان اقتدا کند و با اقتباس از نور آنان راه خود را باز شناسد .
بگذرم که امامت ، تجلی توحید است و غیر از آن شرک است . ابلیس شش هزار سال عبادت کرده بود که عبادت او رکورد داری عبادت بود نه گذر از خود که نوعی خود نمائی . سجده بر آدم که لحظه ای بیش نبود خداوند پیش روی او قرار داد و حقیقت تکبر و خود پسندی او آشکار شد .
گرایش به امامان از نوع سجده بر آدم است که یک لحظه سجود آن شرط قبولی شش هزار سال عبادت است و یک لحظه تمرد از آن موجب هبوط و سقوط و ضایع شدن آن همه عبادت خواهد بود .
مسئله از اینها هم بالاتر است که معنی « قولوا لا اله الا الله تفلحوا » است . چون گفتن زبان درجه ای از اطاعت است و پذیرفتن فرمان معنی عمیق اعتراف به « لا اله الا الله » است . عاشورا یک « لا اله الا الله » بود . در طول هزار و صد و چند سال غیبت انتظار ظهور همان معنی اطاعت « لا اله الا الله » است . طول مدت غیبت گویاست ، غیبت برای درک نعمت است :

       سل المصانع رکباً یهتم فی الغلواتِ
تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی

آنها که در کنار فرات اهل البیت طول مدت یازده امام را گذراندند قدر ندانستند .
اینها که هزار و صد و چند سال را در انتظارند قدر میدانند زیرا به دلیل غیبت امام ، انسان منهای دین و دین منهای اسلام و اسلام منهای امامت عالم را پر از ظلم و جور میکند و چون امامت به اسلام باز گردد و دین به اسلام و انسان به دین زنده شود عالم پر از عدل و داد خواهد شد .
او غایب شد تا قدرش آشکار شود همانگونه که فاطمه زهرا سلام الله علیها قبر خود را مخفی نمود تا قدر شوهرش ، رهبرش و امامش آشکار شود و آشکار شد . ما همه قدر علی (ع) را در قبر گم شده فاطمه (س) پیدا کردیم و چه بسا با آشکار شدن این موعود قبر آن گمشده آشکار شود .
و به عزیزان عرض میکنم از زبان حافظ :

یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور
کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور
وین دل شوریده حالش به شود دل بد مکن
وین سر شوریده باز آید بسامان غم مخور
دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نگشت
دائماً یکسان نماند حال دوران غم مخور
هان مشو نومید چون آگه نه ای ز اسرار غیب
کاندرین پرده است بازیهای پنهان غم مخور
گر بهار عمر باشد باز بر طرف چمن
چتر گل بر سر کشی ای مرغ خوش خوان غم مخور

مرغ خوش خوان صدای یا مهدی استهبانیهاست که دست آن امام چتر گل است که بر سر کشند .

والــسلام
مـحی الـدیـن حـائـری