آیت الله حائری شیرازی
خانه / پیام ها / پیام به همایش منابع طبیعی

پیام به همایش منابع طبیعی

بسـم الله الـرحـمن الـرحـیم

قال الله تبارک و تعالی « و لا تأکلوا اموالکم بینکم بالباطل الا ان تکون تجاره عن تراض »‌ یا « تراضی » یا انحصار . هر جا انحصار آمد آزادی بر چیده شد بردگی حاکم شد و نظام برده داری سر پا گردید . چه انحصار دولتی ، چه انحصار سرمایه داری تا انحصار است نظام برده داری نوین است منتهی برده داری کاپیتالیستی مدرن تر و فریبنده تر و برده داری سوسیالیستی خشن تر و رو بنائی تر است .

اسلام وقتی بصورت کلیات کتاب و سنت است جایگاهی در قوای مقننه و مجریه و قضائیه ندارد تا کلیات فرمول و مدل اجرائی خود را پیدا نکنند غیر قابل مصرف خواهند ماند و وقتی حکومتی در هر مقطعی از شکل گیری اگر چه بخواهد دینی باشد اگر احکام دین کاربردی نشده باشد اقتباس از دو نظام فوق غیر قابل اجتناب است . طبعاً برای وصول به معبد عدالت و یا آزادی کم نیستند کسانی که به امید آزادی حرکت کردند و به برده داری سرمایه داری گرفتار شدند و بسیار بودند که برای عدالت قیام کردند و در برده داری سوسیالیستی نابود شدند .

اسلام  اکل مال به باطل را لازمه غیر قابل اجتناب عدم تساوی رضایت از طرفین معامله میداند یک طرف معامله ممکن است دولت باشد چنانکه در نظام دولت سالاری ، ممکن است انحصار سرمایه داری چنانکه در نظام های به اصطلاح آزاد . چگونه ممکن است با انحصار مالیکت زمین آب و معادن و تجارت و کارخانه ها رضایت مساوی مردم و دولت برقرار شود پس وضع از حالت « اکل مال بباطل » به جز با هم تراز شدن دولت و مردم امکان پذیر نیست .  برداشت جدید مقام معظم رهبری از اصل ۴۴ آغاز فصل نوینی برای حرکت بسمت همطرازی دولت و مردم است . تعدیل تصدی گرها مبارک است . در جلسه هیئت دولت در فارس رئیس جمهور واگذاری اراضی شیب دار را جهت درختکاری به مردم با شرط حفظ کاربری مشجر به رأی گذاشتند و تصویب شد وزیر کشاورزی پرسیدند از طریق طرح ریاست جمهور پاسخ دادند واگذاری مستقیم تا کنون انتقال مالکیت از دولت به مردم تهدید تلقی میشد ، حال دانسته شد که یک فرصت بوده است اگرچه بعضی از عزیزان گفته اند در این دولت نهم یک متر زمین هم واگذار نشده است .

والسلام
محی الدین حانری