آیت الله حائری شیرازی
خانه / سایر سخنرانی ها / سخنرانی ها / بی جهت به یکدیگر برچسب نزنیم/ نباید نسبت به ملیت سهل انگاری کنیم

بی جهت به یکدیگر برچسب نزنیم/ نباید نسبت به ملیت سهل انگاری کنیم

آیت الله حائری شیرازی که با وجود کسالت ، برای احترام به رای مردم به منظور شرکت در دهمین اجلاس رسمی دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری به تهران آمده بود، این سخنان را در دیداری صمیمی که ‘ علی اکبر جوانفکر’ مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و سرپرست موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران و جمعی از مدیران ایرنا و ایران با وی داشتند، مطرح کرد.

** نقشه راه نظام،می تواند هدف جهان شمولی اسلام را محقق کند
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در بخشی از سخنان خود در این دیدار گفت: ‘ مطمئن هستم همه شما آرزو دارید احکام اسلام در سراسر جهان پیاده و اجرا شود و باور دارید که هدف نهایی انقلاب اسلامی ملت ایران برای جهان شمولی اسلام بوده است’.
وی با تاکید بر نقش دین، تعقل ، امام و مردم در پیروزی انقلاب اسلامی که امروز به الگوی بیداری اسلامی در منطقه تبدیل شده است، گفت که نقشه راه نظام اسلامی با استخوانبدی دینی و پوشش علمی می تواند هدف جهان شمولی اسلام را محقق کند.
آیت الله حائری شیرازی در ادامه بر ضرورت اهتمام بیشتر رسانه های کشور بویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی و روزنامه ایران برای معرفی و ترویج نقشه راه نظام اسلامی و الگوی بیداری اسلامی تاکید کرد.
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان که پس از شهادت شهید محراب حضرت آیت الله دستغیب در آذر ۱۳۶۰ از جانب حضرت امام (ره) به امامت جمعه شیراز منصوب شد، با تاکید بر اینکه ‘ همه باید برای کسب رضایت امام زمان (عج) همت کنیم ‘ ، تصریح کرد: پیش روی ما در آیینه پشت سر قابل دیدن است ، پس باید برای بهتر فهمیدن آینده ، گذشته را بهتر ببینیم و بشناسیم.
آیت الله حائری شیرازی که در طول ۷۵ سال عمر خود خدمات گسترده علمی حوزوی و نیز در موضع نمایندگی ولی فقیه دراستان فارس داشته است، همچنین ضمن توصیه اکید به رسانه های کشور برای افشای جنایات و ظلم هایی که خاندان پهلوی به دین اسلام و ملت ایران کرده اند، گفت: باید مردم بویژه نسل جدید بدانند چطور شد، مردمی که خواستار دین، قرآن و احکام اسلامی بودند، خاندان پهلوی روی کار آمد.
وی با بیان اینکه ‘ آخرین جبهه تعقل منهای تعبد دکتر مصدق است’ ، خاطرنشان کرد: دین و تعقل باید باهم و در کنار هم باشند و گرنه هرکدام به تنهایی بی اثر می شود و حتی ممکن است از بین برود.

** تعبد و تعقل دو ستون انقلاب اسلامی
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در ادامه اظهار داشت: ویژگی حضرت امام خمینی (ره) این بود که انقلاب خود را بر دو ستون مستحکم ‘ تعبد و تعقل، دین و علم’ پایه گذاری کرد و به همین دلیل بعد از سرنگونی رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی ، دین ، تعقل ، آزادی ، امنیت ، عفت و حجاب در کشور نهادینه شد و امروز با رهبری داهیانه حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان خلف صالح امام راحل(ره)شاهد گسترش بیداری اسلامی در منطقه و جهان هستیم.
آیت الله حائری شیرازی تاکید کرد که انقلاب های مردمی در منطقه مانند مصر، ، بحرین ، لیبی و تونس از نوع انقلاب اسلامی هستند نه از نوع جبهه تعقل منهای تعبد، زیرا پایگاه این انقلاب ها مساجد است.
وی با تاکید به اینکه ‘ راه امام (ره) پیوستگی دارد’ ، گفت : این از امتیازهای ما است که امروز دنیا،جهان شمولی اسلام و نظام اسلامی را قبول کرده و اما ما بوی‍ژه شما که دستی به قلم دارید باید برای تقویت و ترویج چهره واقعی اسلام در بازار مکاره تفکرات و الگوهای ضددینی بیشتر تلاش و همت کنیم.
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان با بیان اینکه ‘ همه ما بدنبال این هستیم که چهره واقعی اسلام از جمله احکام آن مانند اقتصاد اسلامی و حجاب در جهان ترویج و معرفی شود’، تصریح کرد: این هدف مهم تحقق نمی یابد مگر با نوشتن و گفتن و امکان نقد و بررسی آنها، باید یکی مطلبی را بنویسد و یکی اشکال بگیرد و اظهارنظر کند نه اینکه به یکدیگر برچسب بزنیم.
آیت الله حائری شیرازی به نقش بی بدیل اسلام در پیشرفت ایران در همه عرصه ها بویژه علمی تاکید کرد وگفت که باید در ایران اسلامی ، هویت ملی خود را تقویت کنیم و نشانه ها و آثار ملی و اسلامی موج بزند، ملت ایران باید ویژگی ها و تابلوهای شناخته شده داشته باشد نه اینکه به نماد مظاهر غرب تبدیل شود.
وی افزود: انگلیسی ها از جمله کشورهایی بودند که نظام اندازه گیری متریک را در جهان وضع کردند اما خودشان هرگز آن را نپذیرفتند و همچنان نظام اندازه گیری آنها یارد ، فوت و گالن است.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: کدام نشریه در ایران بین ملیت و بین المللی فرق گذاشته و یا حساسیت های ملی را بدرستی در بین مردم احیا کرده است تا مردم مظاهر بین المللی را که به آنها بصورت ملی تحمیل شده پس بزنند ، ما باید حتی روی مدل مو و لباس مردم حساس باشیم ، الگوهایی را باید خودمان برای خودمان وضع کنیم ، این کار را نمی کنیم بعد می بینیم بچه های ما لباسی می پوشند که روی آن عکس فلان هنرپیشه غربی نقش بسته است.
وی اظهارداشت: در آلمان لباس هایی عرضه شد که روی آن کلماتی به زبان فارسی نوشته شده بود، اما کسی آنها را نخرید و می گفتند به زبان بیگانه روی آن نوشته شده است ، براستی آیا در کشور ما اینطور است؟

** ملی گرایی باید موج شکن حملات به اسلام باشد
آیت الله حائری شیرازی با تاکید به اینکه ‘ نباید نسبت به ملیت سهل انگاری کنیم’، گفت: اگر حساسیت ما نسبت به ملیت کم باشد، خیلی ضرر خواهیم کرد ما باید ملی گرایی را بشدت جدی بگیرم تایک پشتوانه قوی برای دین ما باشد.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان با بیان اینکه ‘ ملی گرایی باید مانند موج شکن در مقابل حملات به دین باشد’، تاکید کرد: باید مظاهر ملیت مانند زبان فارسی، خط ، میراث فرهنگی ، لباس ، علم بومی و مقیاس ها را برای تقویت اتحاد ملی و ایجاد الگوی ملی پاس بداریم.
آیت الله حائری شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به آیه إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ اشاره کرد و گفت: چون ملت ایران تغییر کردند ، خداوند نیز با انقلاب حضرت امام خمینی(ره) نایب عام امام زمان (عج) سرنوشت و وضعیت آنان را تغییر داد. مطمئن باشیم هر زمان ما بانفسهم رخ دهد، ما بقوم محقق خواهد شد.
وی از مردم ایران به عنوان ‘ مردمی وفادار ، هوشمند و بزرگ ‘ در تاریخ یاد کرد و افزود: مردم به امام خود و امروز هم به مقام ولایت و رهبری اعتماد کامل داشته و دارند و با تقدیم هزاران شهید ، جانباز و تحمل همه سختی ها ، ولایتمداری و همراهی خود با نظام اسلامی را نشان داده اند و حضور میلیونی آنان در راهپیمایی ها بهترین دلیل آن است.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان ، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی را جانشین برحق امام خمینی (ره) و ادامه دهنده راه بنیانگذار جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: مردم ایران با اطاعت از رهبری شرایطی را فراهم کرده اند که خداوند محبوبیت آنان و نظام اسلامی را در جهان افزایش داده است.
این عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار با تاکید به اینکه ‘ بدون شک اسلام زیباست و در دل ها جای دارد’، به ویژه نامه خاتون نیز اشاره کرد و گفت: ارائه یک نشریه با آن همه مقاله و مطلب کاری سنگین است اما در بحث حجاب و عفاف باید با حساسیت بیشتری عمل کرد.
وی گفت: شما که مطالب را تهیه می کنید از آنها که مخالفت و یا تکفیر می کنند، نباید ناراحت باشید. اگر اشتباهی صورت گرفته، مردانگی در پذیرش و اصلاح آن اشتباه است.
آیت الله حائری شیرازی بار دیگر تاکید کرد که’ حرفهایم در نشریه خاتون حرف های خودم است و حرف های من زمان ندارد، یا آدم حرف نمی زند و یا اگر زد باید روی حرف حق بایستد’.
عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین از جوانفکر مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری اسلامی ایران خواست که سلام وی را به دکتر احمدی نژاد و اعضای هیات دولت برساند.
مدیرعامل ایرنا نیز با ابلاغ سلام رییس جمهوری از آیت الله حائری شیرازی که فرصت این دیدار را فراهم و با موعظه ها و نصایح پدرانه خود موجب دلگرمی شدند، قدردانی و برای وی آرزوی سلامتی کرد.
جوانفکر همچنین ابراز امیدواری کرد که بتواند در خبرگزاری جمهوری اسلامی و روزنامه ایران از توصیه ها و سخنان آیت الله حائری شیرازی و دیگر علمای عظام به عنوان راهنمای عمل استفاده کند.
وی به تلاش های همکارانش برای انتشار نشریه خاتون اشاره کرد و گفت: قطعا ما مصون از اشتباه نیستیم ،اما هرگز نیت ما خطا کردن نبوده است و اگر اشتباهی سهوی هم بوده حتما جبران می شود.