آیت الله حائری شیرازی
خانه / سایر سخنرانی ها / سخنرانی ها / سخنرانی در در اختتامیه همایش مقابله با جنگ نرم

سخنرانی در در اختتامیه همایش مقابله با جنگ نرم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله حائری شیرازی در اختتامیه همایش ملی جنگ نرم با بیان این‌که رسانه‌های عالم برنامه شان این است که به مخاطب فرصت فکر کردن ندهند و این احتمال جدید است ،اظهار کرد: اگر چنگیزخان با ارعاب استعمار می کرد و پیش می‌رفت و تعداد زیادی آدم را می کشت، برای این بود که دیگران باور کنند که هزینه سنگینی را برای مقابله با او باید بپردازند.

وی ادامه داد: این روش استعماری بود، اما انگیس‌ها وقتی که استعمارشان با کار تجاری پیش بردند در دوره ای بود که بشر پیچیده‌تر شده بود و استعمارشان باید پیچیده‌تر می‌شد و شرکت هند شرقی به این دلیل که عنوان معامله و تجارت داشت، تهدید کننده و بیدار کننده نبود و نیروهای اشغال خود را در هندوستان به دست آورد و آنجا را اشغال کرد.

حائری شیرازی با بیان این‌که روش استعماری عصرما بسیار پیشرفته‌تر و از طریق تعطیل کردن فکر است، افزود: آن چیزی که در مقابله با جنگ نرم موثر است، تربیت انسان‌هایی است که در مقابله بمباران خبری و اطلاعاتی فکر خودشان را نگه دارند.

وی تصریح کرد: من به بعضی از عقاید سیاسی بازرگان اعتراض دارم، اما به روش تدریس خوب او باید اعتراف کرد که اجتهاد را در دانشجویان رشد می داد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حوادث بعد از انتخابات گفت: آقای موسوی انقدر دوستشان به او گفتند تو پیروزی که باورش شد. در حالی که باید حجت‌گرایی می کرد . مقام معظم رهبری هم که در مورد رییس‌جمهور تحت فشار بود می‌گفت من به حجت عمل می‌کنم.

وی ادامه داد: تا ما بخواهیم روش تربیتی موجود در کشور را اصلاح کنیم، زمان زیادی می‌برد، اما بالاخره باید این کار صورت گیرد و روش تعلیم و تربیت از تقلیدی به اجتهادی تبدیل شود والان متاسفانه حوزه روشش از اجتهادی به مدرک‌گرایی و نمره‌گرایی متمرکز شده است.

حائری شیرازی با بیان این‌که باید تحولی در علوم انسانی‌مان ایجاد کنیم، افزود: من این مطلب را ۲۸ سال قبل اعلام کردم که علوم اسلامی دانشگاه‌ها تنگه احد ماست. اگر اسلام توانست آن را فتح کند عقب‌ماندگی‌های ما جبران خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که جنگ نرم نتیجه‌ای عقب‌ماندگی ما در تولید علم بود افزود: جنبش نرم افزاری بزرگترین روش مقابله طولانی مدت با جنگ نرم است و آنهایی که در این رابطه کار می‌کنند این مطلب را به بحث‌هایشان اضافه کنند که برخورد کوتاه مدت در این زمینه مفید نخواهد بود، بلکه باید به صورت ریشه‌ای در این زمینه کار کرد.