آیت الله حائری شیرازی
خانه / سایر سخنرانی ها / سخنرانی ها / سخنرانی در جمع کارکنان خبرگزای ایسنا:برخی با ترویج اصلاح‌طلبی واصولگرایی می‌خواهند ما را به جان هم اندازند

سخنرانی در جمع کارکنان خبرگزای ایسنا:برخی با ترویج اصلاح‌طلبی واصولگرایی می‌خواهند ما را به جان هم اندازند

جمعی از مدیران و کارکنان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با حضور در بیت آیت‌الله حائری شیرازی در قم، با ایشان دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ساسان والی‌زاده مدیرعامل ایسنا، در ابتدای این دیدار با بیان این‌که «عرصه خبر عرصه خطیری است» اظهار کرد: این جمع احساس نیاز می‌کرد تا جهت اتخاذ راهنمایی به خدمت علما برسد.

وی ادامه داد: ایسنا، اولین خبرگزاری بعد از انقلاب است که در کشور شکل گرفت.

مدیرعامل ایسنا گفت: گروه دین و اندیشه این خبرگزاری روزانه ۷۰ خبر روی سایت این خبرگزاری ارسال می‌کند و اخیرا سرویس خبری، حوزه و دانشگاه را در این خبرگزاری راه‌اندازی کرده‌ایم.

والی‌زاده با تاکید بر ضرورت اخلاق در رسانه گفت: امروزه در رسانه‌ها بداخلاقی‌هایی در عرصه خبر شاهد هستیم و مهم‌ترین سوال ما از شما چگونگی رعایت اخلاق، تهذیب و بویژه فقه رسانه است.

بنابراین گزارش، آیت‌الله حائری شیرازی در ادامه اظهار کرد: طبیعتا شما به دنبال اخلاق در عمل و نه کلی‌گویی و مسائل تجریدی هستید.

وی با بیان اینکه امام راحل (ره) می‌فرمود، متاسفانه حوزه‌های ما تجریدی هستند، گفت: شمایی که در عرصه خبر نیز فعالیت می‌کنید، در پی مباحث کاربردی و نه تجریدی هستید.

این استاد حوزه با طرح مثالی اظهار کرد: اگر ما یک کشتی را در نظر بگیریم که سرنشینانی دارد و می‌خواهد به مدتی طولانی از محلی به محل دیگر برود، در این کشتی برنامه‌های گوناگونی برای سرنشینان آن اجرا می‌شود، که وقت آنها در عرشه تلف نشود و این برنامه‌ها را با عنوان «برنامه‌های عرشه‌ای نام می‌برند» و مدیریت آن را نیز «مدیریت عرشه‌ای می‌نامند.»

حائری شیرازی گفت: البته کشتی جای دیگری نیز دارد و آن کابین است و برنامه‌های سفر جهت حرکت عبور از موانع و مشکلات و انتخاب مقصد همه در آن برنامه‌ریزی شده و رسیدگی می‌شود.

وی گفت: اینکه اسلام حرکت از ظلمت به سوی نور و از نور به ظلمت را مطرح می‌کند، همه این‌ها برنامه‌هایی است که در کابین رقم می‌خورد.

این استاد حوزه اظهار کرد: اگر کابین یک کشتی به دست افرادی طاغوتی باشد، با وجود آنکه سرنشینان آن افرادی مومن هستند که نمازشان قضا نمی‌شود و علاوه بر آن مقید بر خواندن نوافل هستند، بدون اینکه نماز آن سرنشینان قضا شود، این کشتی از نور به سمت ظلمت می‌رود و با وجود همه آن عبادات، این کشتی خود به سوی ترقی معکوس خواهد رفت.

حائری شیرازی با اشاره به دوران پهلوی گفت: زمانی که این سلسله را آوردند، آن نبردی را با حوزه‌های علمیه آغاز کرد و سعی کرد تا جایگاه دین را از کابین جامعه خارج کرده و آن را تنها مربوط و محدود به عرشه آن کند و بدین ترتیب حوزه باید فقط درس می‌داد و راجع به خدا و ایمان مردم صحبت می‌کرد و مردم را به اخلاق خوب جهت می‌داد، ولی در کابین فرماندهی جامعه، فضولی نباید می‌کرد.

وی اظهار کرد: رژیم پهلوی دانشگاه را تاسیس کرد تا فارغ‌التحصیلان آن ناوبری کشتی جامعه را برعهده بگیرند و قوه قضاییه را از حوزه گرفته و به فارغ‌التحصیلان دانشگاه دادند.

این استاد حوزه با بیان این‌که «دانشگاه‌های کشورهای اسلامی با دانشگاه‌های اروپا شباهت و تفاوتی داشتند» گفت: در کشورهای اسلامی مانند ایران دانشگاه را از حوزه جدا کرده‌اند تا این مراکز علمی از حوزه‌ها تغذیه نشده بلکه از اروپا تغذیه شوند.

حائری شیرازی گفت: دانشگاه اروپا برای آنکه برای همان دنیا برای دنیای اروپا مفید باشند، ساخته شده و دانشگاه‌های کشورهای اسلامی برای اینکه مقلد و وابسته آن کشورهای اروپایی باشند ساخته شده‌اند.

وی گفت: دانشگاه‌های اروپا محل تولید علم هستند ولی دانشگاه‌های کشورهای اسلامی مصرف‌کننده علم هستند و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشورهای اسلامی عموما فارغ‌التحصیلان ترجمه، معلومات دانشگاه‌های اروپایی بوده و معلومات آنان نیز تلفیقی از مطالب منابع علمی آنها است.

وی اظهار کرد: مثلا در مساله غنی‌سازی اورانیوم باید توجه داشت که وقتی جوانان ما را ترور می‌کنند نمی‌گویند ما این کار را نکرده‌ایم ولی آن را محکوم نیز نمی‌کنند و این به خاطر آن است که ما پای خود را از گلیم‌مان درازتر کرده‌ایم و اگر استادان ما از ابتدا مانند فعالیت در عرصه‌ی غنی‌سازی اورانیوم، تولید علم می‌کردند، این اتفاقات همان موقع نیز می‌افتاد.

حائری شیرازی با بیان این‌که «دانشگاه‌های کشورهای اسلامی مخدر هستند و معالج نیستند» گفت: به دلیل آن‌که حوزه‌های علمیه را در گذشته نمی‌گذاشتند که علوم را برای دانشگاه تولید کنند و تنها باید «عرشه‌ای» عمل می‌کرد، پس از انقلاب نیز آنها به این موضوع عادت کردند و به همان مطالب عرشه‌ای پرداختند.

این استاد حوزه اظهار کرد: این‌که به دنبال اخلاق خبرنگاری باشیم یعنی این‌که به دنبال اخلاق «کابینی» و کاربردی هستیم تا بر این اساس دین و خود را از بین نبرده و بازنده نباشیم.

وی گفت: ولایت و ولایتی بودن یعنی کابینی بودن و این‌که در روایت داریم اگر کسی هزار سال عمر کند و در هر شب تا صبح از این عمر بیدار مانده و عبادت کند و صبح‌ها نیز روزه بگیرد و در این مدت عمر نیز در جهاد شرکت کرده و کشته شود ولی ولایت الهی نداشته باشد، به رو در آتش می‌افتد یعنی همین و بستگی به این دارد که کابین و فرماندهی وی به دست کیست.

حائری شیرازی با بیان این‌که «سرنوشت عملیات عرشه‌ای به دست عملیات کابینی است» گفت: جان بر کفانی که برای رشد اسلام جان خود را از دست می‌دهند مانند کسانی که شهید شوشتری را به همراه ۴۰ فرمانده به شهادت رساندند و ۶۰ نفر دیگر را نیز مجروح کردند، کابین و ولایت این افراد در دست طاغوت است و باید دانست که این قاتلان در صبر و استقامت کم نداشتند بلکه در بصیرت مشکل داشتند.

حائری شیرازی اظهار کرد: قیمت صبر بسیار است ولی نرخ بصیرت بیش از آن است.

این استاد حوزه با اشاره به زمان قبول قطعنامه آتش‌بس میان ایران و عراق گفت: من در جلسه‌ی تصمیم‌گیری قبول قطعنامه حضور داشتم که تعداد حضار در آن حدود ۳۳ الی ۳۵ نفر می‌شد و به میزبانی مقام معظم رهبری برگزار شد و اداره کننده آن آقای هاشمی بودند و حضار در آن شامل وزرای درجه یک، فرماندهان ارشد سپاه و ارتش و مسوولان قوای کشور می‌شدند.

وی افزود: نامه امام خمینی (ره) به این جلسه که هم‌چنان مسکرت مانده و منتشر نشده است در آن قرائت شد و موضوع آن جلسه این بود که بررسی شود چطور شد که ما که می‌گفتیم تا آخرین نفس و قطره خون مقاومت خواهیم کرد، حال در مورد قبولی قطعنامه بحث می‌کنیم.

حائری شیرازی گفت: بعضی در آن جلسه می‌گفتند که مردم خسته شده‌اندو برخی دیگر نیز می‌گفتند که فرماندهان و مدیران بد عمل کرده‌اند و از این رو مباحث مطرح در این جلسه از این دو مورد بیرون نبود. ولی آن‌چه که به ذهن من رسید این بود که بحث نه خستگی مردم است و نه این است که فرماندهان این جام زهر را به حلقوم امام (ره) ریختند.

وی افزود: آن‌چه من در آن جلسه مطرح کردم این بود که ما برای بازگشت امام عصر به امت خویش در حال آزمایش شدن هستیم و اینها همه مقدمات ظهور است و ما در حال حاضر در حال ارزیابی هستیم تا دریافته شود که آیا امت می‌خواهد وفادار به امام خود باشد و یا هنوز برای بازگشت امام خود صالح نشده است.

این استاد حوزه اظهار کرد: در مساله‌ی امامت به ما گفته‌اند که اگر امام حسین (ع) بر اساس امامت خود قیام می‌کند، امام حسن(ع) نیز با نشست و قعود خود قیام می‌کند و ما باید بدانیم نیمی از نمره‌ی استقامت ما حضور در قیام حسینی، نیمی دیگر در اطاعت از قیام حسنی است.

حائری شیرازی ادامه داد: در هشت سال دوران جبهه، مردم ما خوب امتحان دادند و ۱۰ نمره خود را گرفتند که آن استقامت در قیام امام راحل در چهره حسین‌ابن علی (ع) بود و پس از آن مساله‌ای چون زمان امام حسن مجتبی (ع) به وجود آمده و مصلحت این است که امام برای اسلام صلح کند و ما باید بدانیم که با اطاعت از امام در این عرصه نیز باید ۱۰ نمره دیگر خود را نیز از ۲۰ نمره بگیریم.

وی گفت: آن زمان معلوم نبود انعکاس رفتار مردم در قبول قطعنامه چیست و پس از آن‌که مردم در حمایت از امام راهپیمایی کردند، این حمایت خود را نشان دادند.

این استاد حوزه افزود: در هشت سال دفاع مقدس مردم با صبر خود ۱۰ نمره گرفتند و پس از آن نیز با نشان دادن بصیرت خود و ۱۰ نمره‌ی دیگر را نیز گرفتند و ما باید بدانیم آن یک روز که مردم در آن حمایت خود را از امام (ره) نشان دادند مانند هشت سال صبر آنان در هشت سال دفاع مقدس بود.

حائری شیرازی گفت: خبرنگاران باید بصیرت داشته باشند و نباید آلت دست اجانب شوند.

وی ادامه داد: امروز برخی در مورد انتخابات آزاد صحبت می‌کنند و با طرح این عنوان این‌گونه به ذهن متبادر می‌شود که گویی تاکنون انتخابات ما این‌گونه نبوده است و انتخابات برگزار شده در کل این ۳۰ سال را زیر سوال می‌برند و شما خبرنگاران باید بدانید در این زمان وظیفه‌تان چیست.

این استاد حوزه اظهار کرد: در حال حاضر شما می‌توانید اخبار مختلفی را به جامعه انعکاس دهید و می‌دانید که مردم نیز خریدار اخبار شما هستند و اگر در این عرصه بصیرت نداشته باشید نمره شما صفر خواهد بود.

حائری‌شیرازی گفت: اگر شما با تمام استقامت‌تان ندانید که در پشت سر خود چه اتفاقی در حال رخ دادن است اخلاق کابینی ندارید.

وی با اشاره به خاطره‌ای از زمان تصدی مسوولیت امام جمعه شیراز از سوی خود یادآور شد که در آن دوران در موردی از وجهه برخی جانبازان در شیراز سوءاستفاده شد و برخی پشت سر آنان به ایجاد اختلافاتی در شهر پرداختند که من در ادامه‌ی آن به جانبازان گفتم که شما مژه پلک چشم انقلاب هستید و تا زمانی که در جایگاه خود قرار دارید دارای ارزش و بصیرت بسیار بالایی هستید ولی اگر از جایگاه خود پایین بیایید مانند یک مژه از پلک افتاده، به دور انداخته خواهید شد.

این استاد حوزه اظهار کرد: تا زمانی که افراد از ولایت دفاع می‌کنند در مقام مژه در پلک هستند ولی به مجرد خروج از جایگاه خود به کناری گذاشته خواهند شد.

حائری شیرازی گفت: آقای موسوی تا زمانی که نخست وزیر امام (ره) مانند مژه پلک چشم بود و به اندازه‌ی چشم قیمت داشت و به همین خاطر بود که مردم به وی ۱۳ میلیون رای دادند.

وی افزود: در زمان انتخابات ریاست جمهوری دوره‌ی گذشته رهبری گفتند که من انحلال انتخابات را قبول نمی‌کنم؛ زیرا در غیر این صورت چگونه می‌توانم به مردم مجددا بگویم که به پای صندوق‌های رای بیایید ولی به دو کاندیدای معترض گفتند که بر اساس قوانین هر کاری که می‌خواهید انجام دهید و هر صندوقی را که می خواهید بگویید بازشماری شود، ولی آن دو گفتند که ما چیزی جز ابطال انتخابات را قبول نمی‌کنیم.

این استاد حوزه اظهار کرد: تفاوت حال حاضر با صدر اسلام این است که در صدر اسلام برخی از افراد با مخالفت با امیرالمومنین و ولایت به رییس و شخصیتی تاریخی تبدیل می‌شدند ولی امروزه هرکه در مقابل ولایت می‌ایستد از جایگاه خود می‌افتد.

حائری شیرازی گفت: هرکه از ولایت جدا شد از دل مردم نیز جدا شد و این به خاطر آن است که در حال حاضر کابین در دست ولایت است و عرشه کلی‌گویی است و جهت کشتی تنها از سوی کابین تعیین می‌شود.

وی افزود: اگر اخلاق خبرنگاران نیز هم‌جهت با کابین جامعه باشد این اخلاق، اخلاق کاربردی و عملی مطلوب است.

این استاد حوزه با بیان این‌که «برخی اخلاق عرشه‌ای‌شان به عرش می‌رسید ولی به دلیل اشتباهی در هماهنگی‌شان با کابین از جایگاه خود خارج شدند» گفت: من در نامه‌ای به یکی از بزرگان گفتم که تو عزیزی و سعی داری که برخی در جامعه به وسیله‌ی تو ارتباطشان با انقلاب حفظ شود، مانند کسی که سعی می‌کند در صف نماز جماعت با گرفتن اندکی فاصله از امام جماعت بتواند ارتباط دیگران را با امام جماعت برقرار سازد ولی در این وضعیت باید سعی کنی که اتصال خودت با امام جماعت قطع نشود.

حائری شیرازی با اشاره به طرح بحث «چندصدایی» در جامعه گفت: این واژه وارداتی برای ایجاد دعوا در سطح جامعه است و چیزی است که مربوط به آمریکا و اروپا است که از سوی صهیونیست‌ها نیز ایجاد شده است تا همواره در آنها تنش‌هایی وجود داشته باشد و بهره‌ی ایجاد آنها را صهیونیست‌ها ببرند و هر کاری که می‌خواهند انجام دهند.

وی با بیان این‌که «برخی از مسوولان حال حاضر جامعه مانند حجج اسلام حجازی از مسوولان دفتر رهبری، صدیقی امام جمعه موقت تهران، پورمحمدی، فلاحیان، اژه‌ای و یونسی از شاگردان وی در مدرسه حقانی بوده‌اند» گفت: زمانی این افراد به نزد من آمدند و من به آنها گفتم که برخی می‌خواهند در جامعه ما را به جان هم بیندازند و استقلال، عزت و سعادت ما را از بین برده و منابع ما را از بین ببرند.

این استاد حوزه اظهار کرد: بحث ترویج اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز از همین دست قضایا است و ما باید وحدت خود را حفظ کنیم.

حائری شیرازی با اشاره مجدد به بحث چندصدایی افزود: رهبری نیز در این عرصه فریب بیان‌کنندگان این اصطلاح را نخورد و در مقابل آنها ایستاد.

وی ادامه داد: در جریانات این سو و آن سو خبرنگاران باید کابین کشتی جامعه را ببینند و حفظ ارتباط درستشان مبتنی بر این است که در جایگاه ولایتمدرای خود بایستند.

این استاد حوزه گفت: باید کاری کنید که بصیرت مردم افزوده شود و همواره باید مراقب این باشید که چه کسانی در پشت سر شما حرکت می‌کنند تا مبادا جاده صاف کن آمریکا و امثال آن نباشید.