آیت الله حائری شیرازی
خانه / نامه ها / نامه حضرت آیت الله حائری به خانم ابتکار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست

نامه حضرت آیت الله حائری به خانم ابتکار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست

بسم الله الرحمن الرحیم

 حضور محترم خانم ابتکار

معاونت رئیس جمهور محترم  و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست

سلام علیکم

 مسائل کلی و مسائل بین المللی باید از یکدیگر ممتاز باشند . در انگلستان سیستم متریک در وزن و حجم و مایعات و غیره که بین المللی است مورد استعمال ندارد زیرا مقیاسات جزء شناسنامه هر قومی و ملتی است متأسفانه این قسمت از شناسنامه ما پاک شده است . خداوند به ما رحم کند تا بقیه را از دست ندهیم .

 خط سیاق فراموش شده ، ما لباس خاص ملتمان نداریم . هندی ، چینی ، ژاپنی دارند عربها دارند. قبول کنیم ما در خطر آنیم که آداب و رسوم که قراردادی هستند را در مسائل بین المللی ذوب کنیم .

در مسائل محیط زیست اگر چه پارک ملی تعریف بین المللی دارد اما افراط و تفریط در مسائل ملی و بین المللی غلط است . آنچه در مسائل بین المللی ریشه علمی و بر مبنای کارشناسی دانش روز پذیرفته شده بدلیل تبعیّت از واقعیات عینی پذیرفته شود تا هر زمان که نظریه علمی از گردش خارج نشده است اما آنچه مربوط به رسوم و عادات بین المللی است تنها در رابطه بین الملل کاربرد داشته باشد در درون ملت رسوم ملی حفظ شوند .

امور دینی در کشورهائی که دین در آن رسمیّت دارد جزء امور ملی است چون ملت متدین است. در دین اسلام حسن ظن به مسلمان ، اصل است . در آئین کمونیزم حسن ظن به انسان فردی پذیرفته نیست حقوق افراد در حقوق حکومت حل شده است . و میدانید آخرین بخش انقلاب سفید شاه بعنوان خلع سلاح کمونیست ها مقرراتی را وضع مینمود .

اکنون که تجربه بیست و پنج ساله انقلاب میخواهد آینده ای بدور از افراط و تفریط پیش روی ما ترسیم نمایند وقت آن است که مردم دست درازی به حریم محیط زیست را دست درازی به حریم شخصی و خانوادگی خود بدانند و همانگونه که از حریم شخصی خود دفاع میکنند از حریم محیط زیست دفاع نمایند .

 جنگ بین دولت و مردم مربوط به گذشته است انقلاب انقلاب مردم بوده و حکومت بعد از پنجاه و هفت ، حکومت مردم است .

 بودجه ای که یونسکو برای شما تصویب کرده است ، سبب ولایت آنان بر مقررات ملی شما نگردد .

 سازمان ملل برای نفوذ در داخل ملت ها نباید باشد چون اگر چنین باشد با نفوذ اسرائیل در آن میتوانند از طریق جهانی کردن رسوم بر مردم ما ولایت نمایند و ما اگر ولایت غیر خدا را پذیرفتیم دیگر ادعای ولایت الله و ولایت امامان برای ما ادعائی بیش نیست .

بهرجهت دانش بشری بیش از آنچه به قیمت انرژی بیاندیشد به قیمت اکسیژن سوخته شده میاندیشد و شما بعنوان حفّاظ محیط زیست بایستی پیام رسان علوم و مسائل کارشناسی باشید .

امام راحل فرمود : « فلسطین غصب شده است شما ملت های همسایه بر سر رودخانه دعوا میکنید !؟».

شما از موضع محیط زیست اعلام کنید: هوا بعنوان منبع حیاتِ لحظه ای ما، در خطر است . بر قیمت سوخت و ارزانی آن بحث می کنیم!؟

 قطع اشجار نه تنها هوا که آب آشامیدن و آب کشاورزی را و اصل نزولات جوی را تهدید میکند و جز غرس اشجار بعنوان «لا ینتشر الهدی الا من حیث انتشر الضلال»‌ هیچ چیز جایگزین خسارت های گذشته نیست و اگر اراضی مستعد غرس اشجار بعنوان پادگان چند هزار هکتاری و بعنوانهای دیگر از غرس ممنوع شوند نمیتوان خانه ها را خراب کرد و جای آن درخت کاشت .

 و اکنون که تعداد طبقات ساختمان از بیست به چهل و پنجاه و شصت بالاتر میروند بایستی مسئله غرس اشجار مردمی نه دولتی را جدی گرفت.

طرح حرم تا حرم بعنوان فضای سبز دولتی ، وضع مشخص عاقبت امر فضای سبز دولتی را مشخص تر نمود. اینک بدون دست کم گرفتن قوانین بین المللی در مورد پارک ها و بدون دست کم گرفتن مسئله گردشگری به مسئله امنیت شغلی عزیزان محیط زیست در رابطه با سوء استفاده سودجویان اخلاق و رسوم ملی را در نظر گرفته مسئله را در چهار چوب داشته های خود حل نمائیم .

 والــسلام

محی الدین حائری

۴/۵/۸۳