آیت الله حائری شیرازی
خانه / نامه ها / نامه حضرت آیت الله حائری شیرازی به مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی ۲۸-۸-۸۳

نامه حضرت آیت الله حائری شیرازی به مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی ۲۸-۸-۸۳

جناب آقای حجتی وزیر محترم کشاورزی

سلام علیکم

        خودکفائی را تبریک می گویم و از نامه فشرده و پر محتوای شما تشکر می کنم .

        در حاشیه عرض میکنم اینکه فرموده اید خشکسالی از اجزاء لایفنک کشور ماست، آیا آن زمان که مساحت جنگلهای ما بیش از نود میلیون هکتار بوده و یا از وقتی به نزدیک ده میلیون هکتار تنزل پیدا کرده؟

        آیا آن زمان که بهره برداری از منابع آبی بصورت قنات مرسوم بوده سالی یک متر آب پائین میرفته ؟ و یا از وقتی که پمپ ها و کف شکن های چاهها بصورت قانونی و غیر قانونی افزایش یافته ؟

        جشن خودکفائی اگر با برداشت های بی رویه از آب ها صورت گرفته، در متن خود حاصل چه لیاقتی است ؟

        اگر غرس اشجار و گونه های کم مصرف آب مثل پسته و زیتون دیم و انگور در دامنه ها و حواشی رودخانه ها و اماکن آب خیزها آزاد می شد و از قالب پروانه و مـوافـقت آزاد میگردید مـثل  علی علیه السلام اگر در زمـان ما بود باز میتوانست یکصد هزار نخل در یکسال تولید کند؟ و یا باغهائی که تنها دو تا از آنها را معادل هشتاد هزار گوسفند معامله کردند؟ کـه اگـر گـوسفـند صـد هـزار تـومان باشد هشت میلیارد تومان فروخته شد و بدهی آنحضرت را پرداختند؟ و اگر آنحضرت این مبلغ را از صندوق انصار و یا بسیجیان دریافت کرده بود می بایست سالانه یک میلیارد ودویست و شصت میلیون تومان بابت جبران تورم بپردازد؟

        مـا در بـهره از کـاپیـتالیـست هـا و در دولـتی نـگاه داشـتن امـــــور از سوسیالیست ها اگر جلوتر نباشیم عقب تر نیستیم . اقتصاد سوسیال کاپیتالیستی کجا اقتصاد نه شرقی نه غربی اسلام کجا؟

        خیلی کارها میتوان کرد اگر فضای سبز مردمی و احیاء آب خیز مردمی به جای سیستم مالکیت دولتی با مذاق مسئولین سازگار باشد .

        خیلی کارها میتوان کرد اگر مخارجمان در کادر مداخلمان بگنجد نه اینکه مخارجمان بر مبنای چشم هم چشمی استانها و مسئولین در فشار آوردن به خزانه و تصویب اعتبارات برای طرحهای پر هزینه و یا هزینه کردن اعتبارات برای مصارف غیر نافع و احیاناً مضر .

         چقدر برای ظروف یکبار مصرف هزینه میشود ؟ عواقب این ظرف در تخریب محیط زیست چیست ؟ چه کسی اعتراض میکند ؟ میزان مصرف شکر در نوشابه ها و مصرف چربی های مضر با اعتبارات میلیارد دلاری است که تورم را به پول ما تحمیل میکند و تورم ربا را اضطراری و حلال میکند همانگونه که اضطرار مردار  را .

         اما آن قرض که به علی علیه السلام میدادند و آن حضرت با آن بیابانهای وسیع را به نخلستان های بزرگ تبدیل میکرد از یک ذره آنها خبری نیست و از آن سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال هم طبعاً خبری نیست .

        عبدا… بن سنان از  امام رضا علیه السلام پرسید چرا ربا حرام شده است فرمود برای آنکه ربا باعث تعطیل شدن قرض بدون بهره و تعطیل شدن سرمایه گذاری در اشتغال میگردد سود تسهیلات سرمایه گذاری را بسمت رانت خواری و خدمات می برد و آنچه قبلاً‌سرمایه گذاری شد یا تعطیل میشود یا به مصادره بانکها در میآید . پس اگر ربا مضر است سرچشمه آن که تورم است باید گرفته شود . همه میخواهند صاحب ماشین شوند اما کسی نمی پرسد چقدر فضای خیابان داریم ؟ چقدر اکسیژن داریم ؟ چقدر درخت کاشته ایم که این مقدار از اکسیژن برداشت می کنیم ؟

        اگـر در دخـل و خـرج تـقدیـر المعیشه داشتـیم به اندازه مـداخلـمان خـرج می کردیم به اندازه واردات آب چاهها برداشت میکردیم به اندازه وسعت خیابانها اجازه تردد میدادیم . بالاخره همه راهها به غرس اشجار برمیگردد چه افزایش باران چه افزایش سطح آب چاهها چه پیشگیری از فرسایش خاک و چه پیشگیری از ویرانی سیلها و چه افزایش هوای تنفسی شهرها و چه از میان بردن آلودگی هوا .

        آیا خارجیانی که آتش زدن بقایای زراعی ما را می بینند ما اسلام را به آنها چگونه معرفی کرده ایم ؟ به زبانی که هیچکس نمی فهمد میگوئیم « النظافه من الایمان » و به زبان عمل که همه می فهمند ، به زبان سوزاندن بقایای کشاورزی می گوئیم « لیس النظافه من الایمان »  .

والسلام

محی الدین حائری

۲۸/۸/۸۳