آیت الله حائری شیرازی
خانه / پیام ها / پیام به کنگره معصونیت و بصیرت

پیام به کنگره معصونیت و بصیرت

بسم الله الرحمن الرحیم

پیام حضرت آیت­ الله حائری شیرازی به کنگره معصونیت و بصیرت شیراز تالار فرهنگیان

چگونگی عبور ولی فقیه از فتنه چه در زمان امام راحل و چه در زمان رهبر معظم نیاز به بحث انسانی دارد در علوم انسانی تعریف انسان مدخل هر بحثی است انسان آنگونه که وحی بیان کند علمی است بقیه تعریف ها موهومات است و علوم انسانی حاصل از آن حرکت به سمت سراب است نه انسان ایدآل و نه جامعه ایدآل برای متفکرترین مغزهای جهان در علوم انسانی آب نمایی بیش نبوده­اند یک نمونه از این سراب برای عبرت کافی است امنیت ایدآل در سایه دانش پیشرفته بشری به تعادل قدرت هسته ای طرفین منتهی شده که بسیار شکننده است و اگر موشکها به مقصد رسید و عمل کرد به وضعیتی می­رسیم که نه طبیعی و نه داروئی و نه بیمارستانی اما در مقابل اگر کسانی نمرده باشند در این گورستان بزرگ باید غبطه مردگان بخورند.

بشریت نفس اماره دارد علوم انسانی رایج دعوی خدائی اوست و بازگشت علوم انسانی قرآن آغاز عبور از خدایی دیگران و ورود به مقام بندگی است فراموش نکنیم غز از نماز روزه که رساله عملیه آقایان متفکر آن است رساله عملیه بانگها تعاون اعتبارها یک­یک وزارتخانه­ها تا شهرداری­ها و حتی مسائل تربیتی همه محصول علوم انسانی وارداتی است و بدون ذره­ای تعارف انا ربکم الاعلی تولید کنندگان و وحی مُنزل دانستن ترجمه­کنندگان از اوضح واضحات است در چنین شرایطی ایجاد فتنه مثل آب خوردن است بلکه راحت­تر باید اعتراف کنیم.

علل اربعه فتنه را باید شناخت تا هنر ولی فقیه در رفع فتنه شناخته شود.

علت مادی فتنه ضعف بصیرت بزرگ و کوچک آسیب دیدگان در فتنه است ریشه ضعف بصیرت، اشتباه علوم انسانی رایج با علم است. وقتی علوم انسانی رایج محصول انسان­شناسی غلط است حاصل علم اسمی است، نه علم رسمی، احترام به علم رسمی جای خود دارد و مارک خرافه به علم اسمی اگر زده نشده تقلب است و همین علت مادی فتنه است علت صدری این کتمان شهادت خواص و علت فاعلی استکبار جهانی و علت غائی بهم خوردن آب برای گرفتن ماهیهای درشت و رنگین تر کردن سفره استعمارگر و خالی­تر شدن سفره مستضعفین.

امام راحل فتنه شاه را به نیروی ولایت خنثی کرد شاه شیعه نرخ رایجی بود. أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ عنوان مجله اوقاف بود و دعا به نگهبانان امنیت نرخ رایج. امام فتنه را شناخت و عبور از شاهنشاهی دوهزار و پانصد ساله را در نظر گرفت و هر تهدیدی را با روشنگری به فرصت تبدیل نمود تا سر بالایی بعد از جمعه هفده شهریور بود که قله مسیر بود به سرزیری رسید وقتی خواستند که اگر می­خواهید در عراق بماند کار سیاسی نکند امام هجرت کرد و فرمود برای رفتن به پاریس من امتزاج کردم یعنی القاء دیگران دروغ است. بعد از عبور از شاه نوبت به ملی­گرایان رسید در حکم نخست­وزیری بازرگان تصریح کرد بدون ملاحظه گروه سیاسی او و وقتی دولت موقت در پشت خاکریز سفارت زمین­گیر شد امام راحل از آن عبور کرد. عبور از بنی­صدر، بطوریکه امام مردم را از بنی­صدر گرفت نه بنی­صدر را از مردم کار بزرگی بود. وقتی جنگ فرسایشی شد و دید حل مسئله جنگ برای جانشین او مشکل­تر است با قبول قطعنامه از جنگ گذشت. در فتنه سلمان­رشدی از بین بردن او را وظیفه مسلمانان دانست و از تکثیر نوع این خبیث جلوگیری کرد. امام برای فتنه اختلاف در رهبری بعد از خودش خبرگان را تقویت کرد و خدا به وجود رهبر حاضر بر ما منت گذاشت و آبرومندانه عبور کردیم زیرا اگر عبور امام از قائم­مقام خودش قبلا صورت نگرفته بود بعد از او عملی نبود.

در خرداد هفتاد و شش و جریان دوم خردادی ها رهبر بزرگوار از یک سو نسبت به­رای مردم کمال احترام را گذاشت و از طرف دیگر هر­گاه طرح­های براندازی را که در جاهای دیگر تجربه شده بود خواستند در اینجا پیش ببرند، عملیات را افشا کرد تا عملیات لو رفت و تهدید به فرصت شناسایی نیروی دشمن تبدیل شد. در جریان انتخابات نهم ریاست جمهوری، میدید یار دیرین او برای دور جدید به میدان آمده است در حالیکه هشت دوره ایشان هشت سال بعد از دوم خرداد جریانات بهم پیوسته ای هستند اگر هشت سال دیگر تکرار شود خطر در هشت سال دوم است که عبور از آن بسیار دشوارتر از دفعه اول است به همین دلیل بحث عنوان یک نیروی جوان، زمینه را برای نیروی جدید فراهم کرد چهار سال اول به پایان می­رسید ایشان میدید از هم گروههای رئیس جمهور هیچکدام زمینه رای او را ندارند ولی دید اگر سکوت کند زمینه براندازی نرم واقع می­شود از اعتبار خود برای پیشگیری از سقوط نظام هزینه کرد.

مناظره­ها پیش آمد قبلا سیاه­نمایی به اوج خود رسیده بود اگر مناظره نبود سیاه­نمایی کار خود را کرده بود مناظره هم آرا را بالا خود آورد و هم آگاهی را وقتی نتیجه انتخابات اعلام شد در حالیکه رقیب رئیس­جمهور در مرکز اکثریت آورده بود در بین جوانان، خردسال و میانسالان حتی در نتیجه یک مسابقه گاهی صدها ملیون خسارت واقع می­شود اگر بزرگان به وظیفه عمل کرده بودند یک نفر هم به خیابان نمی­آمد. اعلام تقلب بدون داشتن دلیل چه فرق دارد با تهمت زنا بدون داشتن شاهد؟

چرا با اینکه می­دانیم راست گفته باید هشتاد شلاق زد این علوم انسانی چکیده از قرآن است. اینکه تحت عنوان آزادی بیان اعلام می­کنند نقلب شده است و انتظار دارند به عنوان یک اختلاف سلیقه از کنار آن باید بگذریم. ریشه فتنه در اندیشه خواص است که متاثر از علوم انسانی غرب هستند امروز فتنه فتنه علوم انسانی انسانی خراب است اگر می­خواهد امت از آن عبور نکند و رهبری معظم در این مقطع احساس می­کند بزرگان هم هنوز گرفتار حرمت علم هستند چه فرق است بین حرمت اوراق و صفحات قرآن و حرمت عنوان علم. در فتنه عمروعاص اوراق قرآن خاکریزی بود که بهترین یاران آن حضرت به دلیل ضعف بصیرت نتوانستند خط بکشند امام چه می­­تواند بکند وقتی امت نمی­تواند از خط عبور کند لازم است در معنی پیروزی خون بر شمشیر و مسئله بصیرت وارد عمق اجرا شوم و عرض کنم

سرنوشت جنگ صفین با شمشیر هم حل نشد خون هم در مثل عاشورا بر شمشیر پیروز است  اگر در عاشورا بصیرت نبود خون بر شمشیر پیروز نمی­شد خون بالاتر از شمشیر و بصیرت بالاتر از خون است به همین دلیل است که مداد العلما افضل من دماء الشهداء در صفین مدادالعلما بود دماءالشهداء هم بود خون بود شمشیر هم بود اما بصیرت نبود.

کدام زبان به فصاحت علی کدام چشم به بصیرت علی کدام بازو به توانایی علی کدام انسان مثل میثم و عمار و مالک و سایر یاران علی علیه­السلام می­شوند مشکل یک جاست یاران علی، علی را گزیده­اند نه علی یاران خود را. حسین­بن­علی (ع) یاران خودش را خودش برگزید در صفین روشن شد که چرا روز اول علی علیه­السلام فرمود افالکم وزیرا خیر منی امیرا منظورش را حالا می­فهمیم که امامت، امتی هماهنگ می­خواهد شما در حد من نیستید.

همانطور که حضرت خضر علیه­السلام به حضرت موسی­ علیه­السلام گفت:« إِنَّکَ لَن تَسْتَطِیعَ مَعِیَ صَبْرًا وَکَیْفَ تَصْبِرُ عَلَى مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا»(۱)

چرا از جان گذشته ها نتوانستند از توطئه عبور کنند. فتنه چه بود حفظ حرمت صفحات قرآن آنچه مطرح نبود حفظ حرمت حاکمیت قرآن. معاویه حاکمیت قرآن را تهدید میکرد کسی متوجه نبود در این گیر و دار صفحاتی از قرآن زیر دست و پا له می­شد.

فتنه، خیره شدن در حواشی و بازماندن از متن است اگر دشمن پشت سر قرآن سنگر گرفت چه باید کرد؟ بصیرت می­گوید من برای حفظ حرمت قرآن تیری به سمت او نیانداختیم؟ رگبار مسلسل او بیرون قرآن را درو می­کند و چه کسی باید جواب­گو باشد پس وظیفه من حفظ حرمت خون مومنین است. ممکن است صفحات قرآن آسیب ببیند اما غیر بصیرت نمی­تواند تصمیم بگیرد نمی­تواند از فتنه عبور کند فتنه از او عبور خواهد کرد قرآن­ها سالم ماند اما حکومت شیطان بر انسان مستحکم شد.

امروز روز عبور انا ربکم الاعلی غرب در قالب علوم انسانی است خواص باید اراذل و اعاظم را اشتباه نکنند هرکس به علوم انسانی به چشم علم نگاه کند اگر چه از اعاظم باشد چه دیگری و آنکه از مظاهر حکم خدا هیچ حکمی را نمی­پذیرد اگر چه به نظر اراذل باشد در حقیقت از اعاظم است. والسلام.

۱)الکهف/۶۷،۶۸