آیت الله حائری شیرازی
خانه / مصاحبه ها / مصاحبه با خبرگزاری فارس: خدا خبرگان را به سمت انتخاب رهبر معظم انقلاب هدایت کرد

مصاحبه با خبرگزاری فارس: خدا خبرگان را به سمت انتخاب رهبر معظم انقلاب هدایت کرد

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با تصریح اینکه خداوند خبرگان را به سمت انتخاب مقام معظم رهبری به این سمت هدایت کرد، به بیان ناگفته‌های این واقعه پرداخت.

آیت‌الله محی‌الدین حائری‌شیرازی در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز گفت: بلافاصله پس از ارتحال حضرت امام (ره) اعضای خبرگان رهبری فراخوانده شدند و صبح فردای ارتحال جلسه اضطراری با حضور همه اعضا تشکیل شد.
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با اشاره به اینکه در آن جلسه صبح به خواندن وصیت‌نامه سیاسی-الهی حضرت امام گذشت، گفت: بعد از‌ظهر قرار بر نطق پیش‌ از دستور بود و من هم نام‌نویسی کرده بودم اما تا نوبت به من رسید فرصت تمام شد و من موفق به انجام آن نشدم.
حائری شیرازی با بیان اینکه از ابتدا قصد صحبت در این جلسه نداشتم، اضافه کرد: هنگام استراحت بین دو جلسه ظهر و عصر آقای شرعی به من گفت:” نظر هیئت رئیسه به شورائی شدن رهبری است اما در این مرحله که مردم نیازمند روحیه هستند، شورای رهبری قادر به تأمین این نیاز نیست” چون این حرف از دل زده شد به دلم نشست و برای نطق پیش‌ از دستور اسم نوشتم که نوبت نشد.
امام جمعه شیراز گفت: به دلیل اینکه نوبت نطق پیش‌ از دستور به من نرسید بنا به اعلام نائب ‌رئیس مجلس خبرگان آقای هاشمی رفسنجانی، به عنوان اولین مخالف شورائی شدن رهبری سخنرانی کردم.
نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری با تصریح اینکه هیچ مطلبی از قبل برای این سخنرانی آماده نکرده بودم، گفت: خدا به دلم انداخت که چه بگویم و من در مورد بازنگری قانون اساسی در خصوص تبدیل شورای‌عالی قضائی به ریاست قوه‌قضائیه و ادغام نخست‌وزیر در زمان بازنگری قانون اساسی اشاره کردم و گفتم مردم این تجربه را دارند که شورا در بحث مدیریت اجرائی و مدیریتی جواب نمی‌دهد.
وی ادامه داد: گفتم به‌مجردی که بحث شورا مطرح شود در ذهن مردم ارسال مسلم شکل خواهد گرفت و این یعنی بی‌کفایت شدن شورا.
حائری شیرازی با اشاره به اینکه وی اولین سخنران مخالف شورائی شدن رهبری بود، گفت: نفر بعد از من در موافقت شورایی شدن به‌جای بیان ادله و برهان، اعضای خبرگان را به روح امام قسم داد.
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس ادامه داد: مخالف دوم آیت‌الله جنتی بود که گفت “منظور از شورا انتخاب یک مجموعه است که یکی مدیریتش قوی باشد، دیگری علمش، دیگری سیاستش و دیگری تدبیرش، اگر آن که مدیریتش یا سیاستش بهتر بود می‌توانست دیگران را بالا بکشد خوب بود اما این اتفاق نمی‌افتد، این مجموعه باید باهم حرکت کند و چون ضعیف نمی‌تواند هم‌پای قوی حرکت کند، قوی مجبور خواهد شد خود را با ضعیف هم‌قدم کند”.
امام جمعه شیراز با تصریح اینکه حرف آیت‌الله جنتی تأثیر بسیار زیادی بر اعضای خبرگان رهبری گذاشت، گفت: بعد از پایان سخنان مخالفان و موافقان، هیئت‌رئیسه همچنان نظرش شورائی شدن رهبری بود و یکی از اعضا که اکنون فوت کرده پیشنهاد داد برای رأی‌گیری از مخالفان بخواهیم قیام کنند.
حائری شیرازی گفت: از آنجا که در رأی‌گیری‌ها همیشه سه گروه هستند، مخالف، موافق و ممتنع، در صورت قیام مخالفان، تعداد افراد دارای ممتنع به کسانیکه موافق شورائی شدن بودند، افزوده می‌شد و رهبری شورائی رأی می‌آورد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با تصریح اینکه هیچ‌کس گمان نمی‌کرد تعداد مخالفان شورائی شدن رهبری زیاد باشد،‌اضافه کرد: زمانیکه مخالفان قیام کردند، بار اول شمارش شد و همه تعجب کردند، بار دوم هم خواستند که آقایان ننشینند تا شمارش شود، باز هم باور نکردند و برای بار سوم هم شمارش کردند و در نهایت آقای هاشمی اعلام کرد که نظر خبرگان، شورائی بودن رهبری نیست.
حائری شیرازی در ادامه گفت: چون قبلا قائم مقام رهبری داشتیم بعد از رأی‌گیری همه ذهن‌ها متوجه او بود، آمادگی برای فردی خاص نبود، فکر می‌کردند هر که باشد عاقبت نتیجه نمی‌گیرد زیرا فردی که از همه‌نظر جامع باشد، نداریم.
وی گفت: در میان صحبت‌های موافقان شورائی، گاهی نام‌هایی هم عنوان شده بود، عده‌ای گروه سه‌نفره، بعضی پنج‌نفره و برخی ۷ نفره را پیشنهاد می‌دادند و نام مشترکی که در همه موارد دیده می‌شد، نام رئیس‌جمهوری وقت بود.
امام جمعه شیراز اضافه کرد: داشتن بالاترین تجربه در اداره مردم، داشتن بالاترین مقام بعد از رهبری، روحانی بودن و مجتهد بودن و از طرفی هم امام شرط مرجعیت را از رهبری برداشته بودند و در بازنگری قانون هم این آمده بود بنابراین همه این شرایط در ایشان جمع بود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: اسم ایشان که برده شد و آقای هاشمی اعلام کردند که ایشان مد نظر همه هستند، عصبانی شدند و از جایی که نشسته بودن برخاسته بدون اینکه استجازه کنند به سمت تریبون رفتند قرمز شده بودند و گفتند: شما می‌دانید با من چه می‌کنید، چه باری را بر دوش من می‌گذارید.
امام جمعه شیراز ادامه داد: اعضای شورای نگهبان که در جلسه حضور داشتند از ایشان سئوال کردند که چرا در مقابل اجرای قانون مقاومت می‌کنید ایشان هم دیدند حرف حساب است بنابراین نشستند.
حائری شیرازی خاطرنشان کرد: زمانی که نائب‌رئیس جلسه اعلام کرد که موافقان با رهبری ایشان قیام کنند، چهار پنج جلسه قیام کرد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: دیگر غروب شده بود که رأی‌گیری پایان یافت و آیت‌الله جنتی پیشنهاد کردند که برای گفتن تسلیت به حاج احمد‌آقا به جماران برویم، شب بود که به آنجا رسیدیم و موضوع انتخاب را که گفتیم، خدا بیامرزد حاج‌احمدآقا را که گفتند دل امام را با این انتخاب خود شاد کردید.
حائری شیرازی با نقل خاطره‌ای از زبان احمد‌خمینی گفت: حضرت امام فرمودند هرچه فکر می‌کنم هیچ فردی شایسته‌تر از سید‌علی آقا برای رهبری نیست.
وی ادامه داد: احمد‌آقا گفت، امام فامیل ایشان را نگفتند، تنها به گفتن اسم ایشان اکتفا کردند.
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس در مورد خصوصیت‌های حضرت امام نیز گفت: حضرت امام آنچه تکلیف بود را عمل می‌کردند بی‌آنکه به فکر تهمت زدن دیگران و وارد کردن اتهام باشند.
امام جمعه شیراز با بیان خاطره‌ای از امام گفت: صبح یک روز در زمانی که ایشان مجرد بودند، حین عبور از دالان بین دارالشفا و مدرسه فیضیه متوجه زنی می‌شود که وضع حمل کرده و حال نامساعدی دارد، امام به حجره رفته نبات داغ برایش درست کرده و با وجودیکه ممکن بود به او تهمت‌هایی وارد شود، نبات را به آن زن می‌خوراند چرا که اگر این کار را که تکلیف بود انجام نمی‌داد آن زن تلف می‌شد.
حائری شیرازی تصریح کرد: امام در هنگام صدور حکم اعدام سلمان رشدی هم می‌دانست جهان به او تهمت می‌زند می‌دانستند که آبروریزی می‌کنند و کردند هم، اما چون تکلیف شرعی بود این کار را انجام دادند.
نماینده مردم استان فارس در خبرگان رهبری همچنین خصوصیت‌های بارز مقام معظم رهبری را بی‌هوائی و ذوب در ولایت برشمرد و با بیان خاطره‌ای از ایشان گفت: در زمان ریاست‌جمهوری ایشان برای کاری وقت گرفته و به ملاقاتشان رفتم، کارم که انجام شد، برای باز شدن باب گفتگو پرسیدم پس از اتمام ریاست جمهوری چه خواهید کرد، خیلی راحت پاسخ دادند، آخوندی، می‌روم قم مانند قبل.
حائری شیرازی ادامه داد: بعد ایشان خیلی مصمم گفتند، مگر امام اجازه ندهند، اگر امام بگویند مسئول عقیدتی سیاسی یک ژاندارمری در یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان باش هم خواهم پذیرفت، این اوج بی‌هوائی و ذوب در ولایت است.
امام جمعه شیراز تصریح کرد: ایشان با پست کردن هوای نفسانی در خود به اوج عزت رسیده‌اند.
حائری شیرازی گفت: زمانی که ایشان انتخاب شد من این خاطره را به‌یاد آوردم این رابطه عالم ثبوت با عالم ثبات است و به این نتیجه رسیدم که وقتی انسان این‌ همه مطیع نائب امام زمانش باشد، به حتم مطیع امام زمان هم خواهد بود.
وی تصریح کرد: امام زمان نائب اسمی لازم ندارند، نائب رسمی می‌خواهند و مقام معظم رهبری همه شرایطی را که خودشان برشمرده‌اند دارند ، اما (من کان من الفقها، صاعن لنفس حافظ الدین، مخالفا لهوی و مطیعا لامر مولا) این شرایطی است که تعیین شده برای یک نائب و فقیه.