آیت الله حائری شیرازی
خانه / نامه ها / نامه به حضرت آیه الله هاشمی شاهرودی دامت افاضاته

نامه به حضرت آیه الله هاشمی شاهرودی دامت افاضاته

بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیه الله هاشمی شاهرودی دامت افاضاته نماینده محترم ولی فقیه در ایجاد هماهنگی بین سران سه قوه حفظهم الله

سلام علیکم
خوشوقتم طرف خطابم یکی از دوره دیده های بحثهای مرحوم علامه شهید صدر است. شما در مساله پول رایج جهانی غور کرده اید تولید نا خالص ملی که پشتوانه همه پولهای رایج است کالا نیست پس چگونه میتواند پول مال باشدوقتی مقوم مالیت پول اعتبار است تنزل و ترقی از نوع تغییر قیمت سوقیه نیست که ضمان آور نباشدبا تغییر اعتبار زیاده و نقصان بر مالیت مال واقع میشود و لکم رئوس اموالکم لا تظلمون ولا تظلمون در اینجا مصداق ندارد پول رایج مظان اما تظلمون و اما تظلمون است آن پول که مظان لا تظلمون ولا تظلمون است مال است و تغییرات قیمت سوقیه در آن ضمان آور نیست با این حساب پول رایج در جهان از پول رایج در ادیان زاویه گرفته است و این زاویه گرفتن توالی فاسده ای دارد که در حد ضیق مقام به آن اشاره میکنم
۱_واحد اندازه گیری در تمام امور ثابت است (اهم در مقاومت. کالری در انرژی متر در ابعاد ثلاثه ثانیه در زمان.گرم در وزن الی آخر….ارزش هم واحد اندازه گیری غیر از پول ندارد اگر پول متغیر شود واحد اندازه گیری و ارزش منتفی میشود اینجاست که باید گفت زنده باد پول اسلام که میتواند در قانون عام واحد اندازه گیری بگنجد
۲_شرطیت تراضی در صحت معامله الا ان تکون تجاره عن تراض که در ادیان آمده امری عقلایی بلکه عقلانیست و آنهایی که آزادی را از حقوق بشر میدانندبایستی پاسدارشرطیت رضایت در معاملات باشند این شرط در پول کالایی ممکن الحصول است .
وقتی پول پشتوانه مالی دارد در حکم مال است تمام اتفاقاتی که در اقتصاد یک کشور میافتد به حریم ارزش کالا وارد نمیشود اما اعتبار در مقابل اتفقات اقتصادی مثل پشه در مقابل باد است همیشه در مظان خطر است.
تنها زمانی مردم اقدام به پذیرش پول اعتباری میکنندکه چاره ای غیر ازآن نداشته باشند چه در پول جهانی بین المللی مثل دلار و یورو وچه پول هر کشوری اول زمینه اظطرار برای پذیرش پول به وجود میاید بعد پول تاسیس میشود پولی که یک روز قیمت یک خانه اعیانی و همه چیز تمام است روز دیگر بهای پرداخت انعام یک دستشویی رفتن باشد جز با زور و اکراه رایج نمیشود پدرم خانه بسیار اعیانی خریده بود کمتر از صد سال قبل هفتاد تومان اخیرا خواستم به نگهبان دستشویی کمتر از صد تومان بدهم اخم کرد این پول را با پول اسلام مقایسه کنید یک دینار معادل یک گوسفند در دیه انسان
اکراه در اقتصاد شبیه اکراه در سحر است ساحران در آخر کار گفتند ما اکرهتنا علیه من السحراگرچه در ابتدا اظهار رضایت میکردند اان لنا لاجرا ان کنا نحن الغالبین یاوالقوا حبالهم وعصیهم وقالوا بعزه فرعون انا لنحن الغالبون در این گونه موارد مجبوردر حصار است بلکه حصار در حصار است .
تا آزاد نشود نمیفهمد مجبور بوده است.در پول رایج جهانی یک طرف چاپخانه اش کار میکند یک طرف همه مردم زحمت میکشند تا مالی تحصیل کنند. اما اعتبار اعتبار است .در بین شر کمتر و شر بیشتر شر کمتر تنها راه چاره است.پس همه به پول معتبر رو میاورند قبول نکنند چه بکنند در پول کالایی کالا به کالا نیاز به اجبار و اکراه ندارد و واقعیت امر این است که خریدار بر اعتبار پول اعتباری میافزاید نه آنکه آنرا چاپ میکند دقیقا مثل آنکه ظلم را میپذیرد ظالم را میپروراند
این دو نمونه از توالی فاسد پول رایج جهانیست موارد عدیده ای در بحث به آن رسیده ام
ازجمله عدم امکان قرض و لازمه آن عدم امکان تحرز از رباست چون ربا اضافه گرفتن و اضافه دادن است و قرض نه اضافه دادن و نه اضافه گرفتن است
نفی و اثبات در یک مورد خاص رابطه مانعه الجمع ایجاد میکند در پول رایج امکان قرض نیست پس احتراز از ربا ادعایی بیش نیست و اینکه قضیه را از مقوله کلاه شرعی و حیل قرار دهیم زمانی مفید است که خلاف شرع علی الظاهر مرتفع شده باشد
در قانون رایج بانکداری بدون ربا در حضور حضرت آیه الله رضوانی در وزارت اقتصاد و دارایی از کارشناسان حاضر استشهاد کردم هر کدام شهادت میدهند در بانکهای ما و تعاونی اعتبارهای ما پول کار نمیکند شهادت بدهند یک نفر حاضر نشد شهادت بدهد وقتی همه ادیان بالاتفاق میگویند در ادیان پول کار نمیکند وامام راحل هم تصریح نمود به اینکه در اسلام پول کار نمیکند کاری کنید پول کار نکند قانون بانکداری از عهده چنین کاری بر نیامدچرا؟چون مساله از تاسیس پول رایج پیش امده .تا پول رایج عوض نشود شما در مقابل کار کردن پول خلع سلاحید.
و همین پول کار کردن سیستم پولی شما را بیمار کرده است و همین بیماری سیستم و قانون است که سه هزار میلیارد تومان به صورت قانونی جابجا میشود خودمان را فریب ندهیم اشکال از قوانین ماست هرچه مجری عوض شود دردی درمان نخواهد شد و علت خرابی قانون شما بی تعهدی نمایندگان نیست ناآگاهی آنها هم از حکم و هم از موضوع است حوزه هم به سلامتی وضعی بهتر از نمایندگان ندارد از نظر کارشناسی موضوع که معترفند دستشان خالیست از نظر کارشناسی حکم هم بسیاری از اوقات بدون کارشناسی موضوع حکم شناخته نخواهد شد و مساله پول یکی از این موارد است
در حیات امام راحل هم اعلام کردم که سیستم پولی ما غلط و غیر اسلامیست بعد که اعتراضات شد در شماره بعد رسالت هفت نکته را به عنوان مقدمات اثبات انحراف سیستم پولی ذکر نمودم یکی از آنها این بود.
آنکه فکر میکند احکام درهم و دینار در پول رایج جاری است اگرچه اعلم باشد او کارشناس حکم است موضوع را نشناخته پول را نشناخته است.
غرض از این همه طول که انشا الله بلاطائل نباشد این بود که در انتخابات آینده تحول خواهی حرف اول را میزند
دوم خردادی ها با شعار تحول در توسعه سیاسی پیروز شدند آقای احمدی نژاد با شعار تحول بر آقای هاشمی پیروز شد در دور دوم هم طرف مقابل متهم به ادامه دهنده راه آقای هاشمی بود و برگشت به تحول منفی گردید و ایشان مجددا پیروز شد مساله فساد بانکها مردم را از قانون بانکداری بدون ربا خسته کرده همه از واژه بدون ربا خنده شان میگیرد و بر وضع موجود گریه میکنند چرا ربا خواربازار آزاد است ؟سوال بلا جواب است چرا همه میگویند میگیریم میبندیم اما اتفاقی نمیافتد اگر اتفاق هم بیافتد مساله به حال خود باقیست چون مردم میگویند ما میگوییم خر نمیخواهیم پالان عوض میشود مردم تحول در سیستم پولی میخواهند نه تغییر روسای بانک یا وزیر اقتصاد شما جز با احیای پول اسلامی کار جدیدی نمیتوانید بکنید مغرور نشویم که طرف مقابل چپ است و این شعار اصلاح سیستم بانکی شعار جناح راست است چرا؟ چون سیاست پدر و مادر ندارد هر شعاری را مردم خواستند سیاسی همان را علم میکند شما قوه مجریه پیه همه چیز را به خود مالیدیدتا مورد به مورد آنچه که در تبلیغات انتخابی مصرف داشت را از گردش خارج کنید و به همین دلیل شما وزیر زن آوردید وقتی آنها منشور کورش را وارد مبارزات کردندشما هم مکتب ایرانی را با همه عوارض منفی ما فوق جنبه علاجی آن پسندیدیدو مطرح کردید نیت ضربه زدن نبود نیت خلع سلاح دشمن بودشد شبیه بعضی از عملیات جنگ تحت عنوان انهدام نیروی دشمن که منتهی به انهدام نیروی خودی شد به هر حال خواسته اول مردم تحول در اقتصاد است مردم میگویند وال استریت سقوط کرد اما قانون بانکداری ما که کپیه آن بود تکان نخورده است همان طور که کرملین سقوط کرداما دولتی شدن کارها هنوز از مد نیفتاده است چون بسیار اتفاق میافتد از شکلی دولتی به شکلی دیگر دولتی منتقل شد شما نمیتوانیدچشمتان را از زاویه بین پول رایج و پول اسلام ببندید .
قبول پول رایج جهانی و قبول اسلام شبیه به پیشنهادیست که در صدر اسلام خدا آن را در سوره کافرون پاسخ داد لکم دینکم و لی دین اگر پول اسلام را قبول ندارید و نشدنی میدانید فتربصوا حتی یاتی الله بامره این فرمان امام که میگوید کاری کنید پول کار نکند یعنی پول اسلام را احیا کنید مخاطبین امام در ادامه جنگ فقرا و پا برهنه ها بودند اطاعت کردند کار پیش رفت فقها هم کمک کردند. در مقابله با سلمان رشدی باز فقرا و پابرهنه ها با امام بودند فقها هم کمک کردند و نفس سلمان رشدیها چیده شد .
اما در مساله کاری کنید پول کار نکند مخاطب سرمایه داران و بانکداران و اساتید دانشگاه در رشته اقتصاد بودند
مخاطبین کاری نکردند فقها هم به قانون بانکداری رضایت دادند تحولی در مساله پول و بانک پیش نیامد چون ترسیدند، در جنگ با سلمان رشدی چون نترسیدند رسیدند اگر هنوز هم میترسید به جایی نخواهید رسید بیایید یک بار در مساله پول نترسید پول اسلام را شدنی بدانید مرعوب هیاهو نشوید لازم نیست برای اینکه سکه پشتوانه اسکناس باشد به شمار اسکناسها سکه داشته باشید یا درمقابل دریافت اسکناس سکه دریافت کنید این روش در اروپا و یا آمریکا تجربه شده و شکست خورده است
این روش پشتوانه اگر ما هم به نام پول اسلامی تکرار کنیم جز شکست نتیجه ای ندارد پشتوانه به طور طبیعی تولید ناخالص ملیست پول غیر از این نمیتواند پشتوانه ای داشته باشد منتها نحوه پشتوانه شدن تولید ناخالص ملی اگر همین است که در دنیا رایج است نتیجه اش پول متغیر و مالیت آن قوام به اعتبار آن دارد لازمه اش پول کار کردن و تعطیل قرض و عدم امکان تعطیلی رباست
مطلب ما نه روش شکست خورده در غرب ونه روش رایج جهانی وشکست خورده در حذف رباست .
مطلب این است که پشتوانه اسکناس مال مشخص باشد که ارزش آن را سکه تعیین نماید سکه پشتوانه نیست بلکه واحد اندازه گیری ارزش است میگوییم این اسکناس ارزشش یک صدم سکه است اما متعهد نمیشویم در مقابل آن سکه بدهیم چون سکه خون جاری سیستم پولی ماست معاملات آن را کنترل مینیم ورود و خروج طلا را کنترل میکنیم اما تولید ناخالص را به سکه تقسیم میکنیم ومطابق آن اسکناس چاپ میکنیم نه زاید بر مجموع تولید ناخالص ملی.
سهم هر اسکناس از تولید ناخالص به وسیله سکه مشخص میشود برین قرار اسکناس در حکم سکه است و سکه چون کالاست همیشه تغییرات آن نوسانی و در حکم تغییر قیمت سوقیه است با این پول لکم رئوس اموالکم لا تظلمون ولا تظلمون قابل اجرا خواهد شد و بر این اساس قرض ممکن و اجتناب از ربا میسر خواهد شد از سران سه قوه در جلسه ای که دارید بخواهید به عنوان یک تحول بزرگ کاری کنند که پول ;کارکند
ما در مساله سلمان رشدی و جنگ تحمیلی هشت ساله از همه چیز گذشتیم تابه امنیت و تحول رسیدیم از بیرون کشیدن پولها از بانک نترسیم از مردم بخواهیدفرش زیر پا را به عنوان سرمایه بانک بدهند مردم خواهند داد زالوها که پولشان در بانک کار میکند مردم نیستند شما نماینده آنها نیستید تا کی حرف امام راحل خاک بخورد و اصولگرایان به عنوان پشتوانان قانون بانکداری بدون ربا مسخره مردم شوند و بهانه تبلیغاتی خطرناک به دست آنها بیافتد که شما در مساله فساد بانک ها چه کردید ؟این خطاب ما به ازائ دارد اگر تحول را از آنان نگیرید کاری نکرده اید

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
محی الدین حائری شیرازی
سوم/آبانماه/نود
قم مقدسه