آیت الله حائری شیرازی
خانه / مقالات و نوشته ها / آن یک درصد

آن یک درصد

می توانی جزء آن یک درصد باشی؟

          انسان اگر در معرض رقابت قرار گرفت و مؤمن ماند، مؤمن است. پیش از رقابت ۹۹درصد افراد مؤمن اند، پس از رقابت، ۹۹ درصد افراد مؤمن نخواهند ماند. شیطان تا رقیبی مانند آدم پیدا نکرده بود، جن خوبی بود؛ آدم که سر راهش پیدا شد، آنچه نمی بایست، می شد. قابیل تا رقابت با هابیل برایش پیش نیامده بود، از صلحا بود. در رقابت بود که به خطا پیوست.

            برادران یوسف هم تا رقابت با یوسف پیش نیامده بود در فرمان پدر بودند تا موسی در بین بنی اسرائیل بود هارون در سایه او بود مردم با هارون مشکلی نداشتند وقتی موسی غایب شد رقیب برای هارون سامری شد. سامری  حاظر نبود امتیاز بدهد سامری برنده شد و هارون را منزوی کرد و اگر موسی بر نمی گشت سامری حتی بعد از مرگش پیشوا می ماند و اما مردم بازنده اصلی بودند و اگر هارون در رقابت با سامری امتیاز داده بود او هم بازنده بود ولی برنده اصلی هارون بود و بازنده اصلی مردم.

            رقابت با آمدن موسی تعطیل شد و سامری حذف شد و هارون به موقعیت قبلی برگشت این نوع جامعه و امتی که با رفتن موسی هلاک شوند ودر یک رقابت سازنده مقهور شود منظور خداوند را از تشکیل امت تأمین نمی کند باید رقابت باشد و امت در جوّ رقابت به راه خدا و صراط مستقیم برود.

            تا آدم آفریده نشده بود ابلیس مشکلی نداشت که شش هزار سال عبادت کند آدم آمد موضوع سجده بر آدم مطرح شد ابلیس در اینر قابت شکست خورد. خداوند فرشتگان را داشت و عبادت فرشتگان برای خداوند محفوظ بود اما عبادت بدون رقابت بود خداوند انسان را در زمین که جلسه امتحانی است فضای امتحانی است باید قوت و غذا و لباس و مسکن و خرید و فروش داشته باشدزندگی سرتاسر رقابت حتی رقابت در متن آفرینش انسان ” انا خلقنا الانسان من نطفه امشاج نبتلیه فجعلناه سمیعاً بصیرا ” خدا در پی ایجاد امتی است که بتواند در فضای رقابتی عبادت کند بنی اسرائیل در فضای از راه بدر رفتند و در فضای بدون رقابت صالح شد منظور خداوند از عبادت واطاعت در فضای رقابتی بود حاضر نشد ” کنتم خیر امّه اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر بنی اسرائیل” منظورم را تأمین نکردند شما اگر در فضای رقابتی اطاعت کنید ایده آل من خواهید بود.

            تا پیامبر ما در بین مردم مکه بود فضا فضای رقابتی بودرقابت بین مسلمانان ومشرکین وقتی حضرت عبد به مدینه رقابت بنی مدینه و مکه بود وقتی همه مجزیره العرب مسلمان شد ” اذا جاء نصرالله والفتح ورأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجاً ” فضا فضای رقابتی نبود فرمان آمدکه ” فسبح بحمد ربک واسغفره انه کان تواباً”

            این حمد همان حمد آخر کار است و آخر ” دعوئهم ان الحمد لله رب العالمین ” حضرت مأموریتش تمام شد تا فضا فضای رقابتی شود علی علیه السلام به منزله هارون بود ” انما انت منی بمنزله هارون من موسی ” این هارون باید بدون بازگشت موسی از انزوا خارج شود تا ” کنتم خیر امراخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر ” تحقق پیدا کند این هرون اول منزوی شد تا جدایی پیش نیاید ” انی خشیت ان نقول فرخت بنی اسرائیل و لم ترقب فولی ” امر بمعروف و نهی از منکر  این هارون چیست؟ علم دارای خودش ” اتعوالله واطیعون توحید و نبوت خلد … اطاعت الهی است این هارون باید دعوت به اطاعتش خودش نماید اما در حد حفظ وحدت فضا فضای رقابتی است. تمام امامان در فضای رقابتی دعوت به اطاعت خدا می کردند.

            پیدایش امتی که در فضای رقابتی در اطاعت خدا می ماند با مجموعه خانواده و اصحاب خاص ایشان حاصل شد این مجموعه ” کنتم خیر امّه اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر ” هستند امر به معروف و نهی از منکر ” انعوالله واطیعون ” است نهی از منکر ” لاتطیعوا امر المسرفین ” است نهی از منکر تحصی از اطاعت فرعون و طاغوت هاست. فضای رقابتی بین پیروان خدا و پیروان طاغوت فضای امت مورد نظر خداوند است. ” لااکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله فقد استمسک بالعرفه الوثقی لاالفصام لها  الله سمیع علیم ” کفر به طاغوت در مکه مقابله مؤمنین محکوم با مشرکین حاکم بود کفر به طاغوت در مدینه مقابله با مؤمنین حاکم با مشرکین حاکم کفر به طاغوت بر بعد از براندازی مشرکین مقابله با ایران و روم بود با رحلت آن حضرت وضع عوض شد مقابله با ایران وروم به عنوان ادامه راه یک فضای رقابتی است اما به شرط آن که ” اتقوالله و اطیعون ” به عنوان فشرده دین خدا محفوظ بماند اطاعت نماینده خدا جزء عبادت و تکامل مرود نظر است . هارون اسلام بعد از رحلت بدون بازگشت موسی مأمور به ادامه کار شد او باید هم مواظب باشد ایران و روم از اختلافات داخلی اسلام سوء استفاده نکنند و هم فریاد اتقوالله و اطیعون ” سر دهد فضای رقابتی بین پیروان او که فرمان ” اتقوالله واطیعون ” را پذیرفته بودند بین آنها که هارون را تنهاگذاشته بودند فضای کفر به طاغوت در … با سرعت دو طاغوت و دو جریان طاغوتی در مقابل پیروان این موسی است طاغوت داخلی و طاغوت خارجی با طاغوت داخلی تغییر می کند اما به بیرون خود توصیه می کند بدون کفر به طاغوت چه داخلی و چه خارجی به جایی نمی رسید خودش کافر به هر دو طاغوت است اما برای ملحق شدن مردم به خودش به مردم فرصت می دهد تجربه کنند امامان بعد از او همه ” اتعوالله و اطیعون ” می گویند امام زمان علیه السلام هم ” اتقوالله و اطیعون ” می گوید درعصر غیبت نمیاندگان آن حضرت ” اتقوالله واطیعون ” می گویند. امام راحل ” اتقوالله و اطیعون ” گفت. الان جهان اسلام حوزه رقابتی داخلی و خارجی است رقابت اسلام و کفر و کفر بسط عزت خارجی بعضی رجیان استکبار جهانی اما در داخل اسلام فضای رقابتی بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی اسلام اتقوالله و اطیعون و اسلام اطاعت از استکبار ظهور یعنی ینطره فرمان پذیران اتقوالله و اطیعون نمایندگان امام زمان بر … استکبار جهانی.

 والسلام

محی الدین حائری شیرازی